Borås City möjliggör för en fortsatt levande stadskärna i coronatider.

Borås City möjliggör för en fortsatt levande stadskärna i coronatider.

Från och med torsdag kommer alla aktörer i stan ges möjlighet att flytta ut delar av sin verksamhet på gatan för att möjliggöra till försäljning och servering utomhus. Det innebär att man som besökare kan känna, klämma och förtära mat och dryck utan att behöva gå in.

I dessa tider finns det stor oro kring smittspridning och vi vill med detta initiativ förenkla vardagen för de som är friska och symtomfria och inte befinner sig i någon riskgrupp. Genom att flytta ut försäljning och förtäring till den friska luften minimerar vi risken för spridning, säger Caroline Wallin Cityledare på Borås City

I vanliga fall krävs det en polisansökan med en tillhörande handläggningstid som tar flera veckor för att lyckas få igenom ett liknade tillstånd

Borås Stad förstår vikten av att agera fort och vi har fått all hjälp med tillstånd för att kunna starta denna aktivitet på rekordtid och vi är oerhört tacksamma för den flexibla inställningen från stadens sida. Vi kommer såklart fortsatt följa Folkhälsomyndigheternas rekommendationer. Sker det något nytt som påverkar läget kommer vi naturligtvis agera utefter det, säger Caroline Wallin.