​Borås lediga butikslokaler fylls med ljus och upplevelser!

​Borås lediga butikslokaler fylls med ljus och upplevelser!

Lediga men oupplysta lokaler i kombination med mörkrets intåg kan bidra till en upplevd otrygghet för besökarna i stan. Som ett resultat av den slutsatsen släpper nu Centrumfastighetsägarna i Borås, och Borås City en lysande idé; Feel the light .Från och med den 20 november kommer sex av stans lediga lokaler fyllas med ljus, konst, värme och häftiga upplevelser, detta med hjälp av ljusinstallationer av Sweco.

-När vi fick förfrågan från Borås City, om vi ville vara med och bidra med ljus genom stans lediga lokaler såg vi direkt potentialen. Att använda mörka lokaler och vända det till något positivt som skapar ljus, trygghet och hoppfullhet i dessa tider känns så rätt, både för hjärtat och hjärnan. Vi kan genom våra lysande idéer skapa nytt liv på stråk som annars upplevs båda otrygga och delvis oinspirerande, säger Anna Hedendahl, Ljusdesigner på Sweco.

Besökarna i Borås City kommer genom Feel the light bland annat få uppleva: Silent mirrors, Hidden by colours, Magic Shadows och Winterworld. Ljuseffekter som spiller ut på marken och skapar liv med rörelser och reflektioner.

- Det finns många positiva aspekter med detta projekt. Förutom att stärka den upplevda tryggheten och att det ger Boråsarna en mysig besöksanledning ser vi även ett otroligt stort symbolvärde i att få sprida hoppfullt ljus omkring oss. Det är precis vad vi och alla stadskärnor behöver, säger Caroline Wallin, Cityledare på Borås City

-Med anledning av den strukturomvandlingen handeln står inför så har vår stadskärna fler lediga lokaler just nu mot hur det brukar se ut. Majoriteten av centrumfastighetsägarna är väldigt angelägna att kunna nyttja lokalerna till olika projekt fram till att de får in en mer långsiktig hyresgäst. I detta fall med Sweco tycker jag vi har hittat en klockren kombination som både skapar trygghet och bidrar till en upplevelse för besökarna i stan, säger Christer Söderliden, ordförande i Centrumfastighetsägarna i Borås

Projektet samfinansieras av Centrumfastighetsägarna i Borås, Borås City samt bidrag från enskilda fastighetsägare. Uppdragstagaren Sweco planerar och utformar framtidens hållbara samhällen och städer. Resultatet av deras arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. I Sverige erbjuder Sweco ett brett utbud av tjänster inom arkitektur, byggkonstruktion, installation, infrastruktur, vatten & miljö, projektledning, energisystem, IT för samhällsutveckling och industri.

Läs mer om Feel the light borascity.se/feelthelight