Borås Citys nya ordförande Thomas Lantz

Ny ordförande till Borås City

Vi är mycket glada att kunna presentera Thomas Lantz som ny ordförande för Borås City. Thomas har lång erfarenhet från näringslivet och har arbetat med affärsutveckling och försäljning i hela sitt vuxna liv. Han är boråsare och många känner säkert till att det var han som grundade och drog igång Make IT. Sedan några år tillbaka är han affärsutvecklare på Exekutiv. Han är också engagerad i Liberalerna och delägare i restaurang Babbel. När Thomas fick frågan blev han både glad och överraskad, efter kort betänketid bestämde han sig för att tacka ja.

– Jag har många idéer men kommer inte att lägga mig i detaljer. Min utgångspunkt är att verka utan att synas. Att ge stöttning åt både medarbetare, verksamheter, fastighetsägare och kanske dessutom ha örat mot politiken blir min uppgift.

Thomas är övertygad om att det går att väcka liv i centrum igen och att vi inom några år kommer att kunna se en trygg stadskärna full av liv med många butiker, restauranger och andra verksamheter.

– Jag har faktiskt funderat ganska mycket på Borås centrum och vad som behöver göras. Helt säkert är att det inte finns några quickfix. Det behövs ta ett större omtag som också innefattar det strukturella, det kan till exempel handla om vem som äger vad och vem som betalar vem.

Christer Södeliden, ordförande Centrumfastigheter i Borås och ledamot i Borås Citys styrelse, berättar hur kravprofilen på den nya ordföranden har sett ut.

– Vi har sökt en person som har god förankring i Borås näringsliv med erfarenhet som ordförande och från styrelsearbete. Och så klart ska personen brinna för Borås och stadskärnan.

Karin Nyberg, ordförande Butiker i Borås (BiB) och ledamot i Borås Citys styrelse, har också varit med i rekryteringsprocessen och är nöjd med valet.

– Thomas har en gedigen bakgrund inom flera områden som BiB känner gynnar ordförandeposten. Han har ett brinnande intresse för staden och har diverse uppdrag i innovativa och kreativa satsningar i Borås. Med Thomas som ordförande tar även styrelsen steget in i framtiden.

Borås Citys styrelse 2024:
• Thomas Lantz, ordförande
• Karin Nyberg, ledamot (ordförande Butiker i Borås)
• Christer Södeliden, ledamot (ordförande Centrumfastigheter i Borås)
• Gabriel Kara, ledamot (representant restaurang)
• Anna Grundström Ahlqvist, ledamot (representant fastighetsägare)
• Annelie Wiland, ledamot (representant butiker)