En stadskärna som sjuder av liv har aldrig varit viktigare. Att invånarna och besökarna spelar roll för stadskärnans framtid – det är precis det 52 städer runt om i landet vill lyfta i årets upplysningskampanj “Ingen puls utan din”.

Rekordmånga stadskärnor hyllar invånare med digital kampanj

”Ingen puls utan din” är en nationell upplysningskampanj som belyser vikten av människors närvaro i stadskärnan. Bakom kampanjen står organisationen Svenska Stadskärnor som, tillsammans med sina medlemmar, arbetar för att öka medvetenheten om stadskärnans betydelse som tillväxtgenerator i samhället.

Kampanjen, som nu är inne på sitt tredje år, har i år rekordmånga medverkande städer - hela 52 stycken, vilket visar på hur viktig frågan om ett levande lokalsamhälle är.

- Att så många städer sluter upp för den här frågan är kraftfullt. Tillsammans kan vi skapa ett gemensamt fokus på en fråga som är viktig i alla städer i hela landet, säger Björn Bergman, VD Svenska Stadskärnor.

Ingen stad utan dig

I år ligger fokus på vardagens alla superhjältar – människorna som gör staden eller orten till en plats full av liv. För en dag i staden, stor som liten, fylls av möten. Med vänner, okända och blivande bekantskaper. Resultatet blir en visuellt tilltalande och digital kampanj som sätter strålkastarna på vardagens alla möten och riktar ett tack till invånarna. Kampanjen har tagits fram i samarbete med digitalbyrån We dig it i Örebro och kommer att lokalanpassas efter varje deltagande ort.

Konsumenternas val påverkar

Syftet med upplysningskampanjen är att hylla och tacka invånarna. Men samtidigt peppa och få alla att fundera över vad ens egen närvaro i stadskärnan betyder.

- En stadskärna som pulserar av liv är något som ofta tas för givet. Men utan besökare finns det inget city, därför är det viktigt att belysa deras roll för en levande stadskärna, säger Linda Sjöstrand, Cityledare på Borås City.

Att handla lokalt, vistas i centrum och välja nära istället för långt bort kan bidra mer än vad man kan tro. De positiva effekterna av att handla, äta och uppleva lokalt är många. Fler arbeten, ökade skatteintäkter, större trygghet men framför allt bidrar vi till en levande stadskärna.

Ingen puls utan din 2023 är tredje upplagan av ett nationellt initiativ för att belysa vikten av levande stadskärnor. 52 städer runt om i Sverige står bakom uppropet. Läs mer på svenskastadskarnor.se/ingen-puls-utan-din.

Fotograf, bifogade bilder: Daniel Steinberg

För mer information kontakta:

Björn Bergman

Örebro

Örnsköldsvik

Östersund

Borås Citys huvuduppgift är att verka för en levande stadskärna. Det gör vi genom ett 40-tal olika aktiviteter under året. Den mest kända av dem är Sommartorsdagarna®, som drivs och arrangeras av Borås City i samverkan med Borås TME. Vi är också en stark röst när det gäller utvecklingsfrågor inom trafik, parkeringsplatser, stadsmiljö och tillgänglighet. Ambitionen är att skapa en stadskärna med ett varierat utbud som sjuder av liv och rörelse. Tillsammans med näringsidkare, fastighetsägare, krögare och Borås Stad gör vi det möjligt.