​SÅ BLIR SOMMARTORSDAGARNA® 2020 I BORÅS

​SÅ BLIR SOMMARTORSDAGARNA® 2020 I BORÅS

Sommartorsdagarna® är ett årligt återkommande och väldigt populärt event sedan över 30 år tillbaka, i rådande tid med förbud att samla mer än 50 personer, har många ställt sig frågan om Sommartorsdagarna® kommer att ställas in. Borås City, ansvarig arrangör tillsammans med Borås TME kan idag avslöja att Sommartorsdagarna® 2020 kommer att bli av och dessutom utvecklas till Sommartorsdagarna® Weekend.

Mantrat för Borås City under hela pandemin har varit: Vi ställer inte in, vi ställer om och utvecklar! Sommartorsdagarna® är inget undantag. Arrangören kommer att förlänga konceptet till dagarna tre varpå torsdagen, enligt tradition, kommer innehålla ett artistsläpp klockan 21:00 med tillhörande förband.

-Konserterna kommer att spelas in i förväg i Borås under andra och tredje veckan i juni och sedan kommer vi släppa en streamad konsert varje torsdag under juli månad. Spelningen släpps via Bt.se och flera restauranger och caféer i stan kommer att visa spelningen. Upplägget innebär att ALLA boråsarna kommer att kunna ta del av Sommartorsdagarna® och med det tar vi ingen pandemipaus, det känns otroligt bra, säger Caroline Wallin Borås City

Förutom streamade konserter med förband och huvudartister under torsdagarna kommer det ske andra saker i stan under torsdag, fredag och lördag i juli. Bland annat kommer Stora Torget göras om till ett Food Truck-område med härlig inramning i form av grönska, belysning och utökade sittplatser. Lediga lokaler kommer att få ett nytt liv med av spännande popup-koncept och butikerna i stan kommer förstärka upplevelsen med härliga erbjudanden varje weekend.

-Vi vill skapa goda förutsättningar för en riktigt trevlig hemester för alla Boråsare, säger Caroline Wallin

- Att Borås har ett citybolag som under hela pandemin visat på kreativa lösningar och handlingskraft och nu ser till att Sommartorsdagarna även i år kan genomföras, är både fantastiskt och viktigt för staden, säger Helena Alcenius, VD på Borås TME AB.

Mer information om vad som händer under Sommartorsdagarna Weekend kommer löpande
uppdateras på sommartorsdagarna.se

Ämnen

Borås Citys huvuduppgift är att verka för en levande stadskärna. Det gör vi genom ett 40-tal olika aktiviteter under året, där Sommartorsdagarna® är den mest kända. Vi är också en stark röst när det gäller utvecklingsfrågor som trafik, parkeringsplatser, stadsmiljö och tillgänglighet. Ambitionen är att skapa en stadskärna med ett varierat utbud som sjuder av liv och rörelse. Tillsammans med näringsidkare, fastighetsägare, krögare och Borås Stad gör vi det möjligt.

Linda Sjöstrand

Presskontakt Cityledare 0736-12 52 13

Vi verkar för en levande stadskärna!

Borås City Samverkan AB är ett centrumbolag som arbetar för en levande stadskärna. Vårt uppdrag är att verka för en levande stadskärna året om, dygnet runt. Vår målsättning är att Boråsare och besökare ska välja stadskärnan som sin handels- och mötesplats.

Vi ägs av föreningarna Butiker i Borås och Centrumfastighetsägare i Borås. I styrelsen finns även krögare och Borås Stad representerade.

Det finns många sätt att utveckla en stadskärna. En del förändringar kräver lång framförhållning och stora investeringar, men det kan också vara det lilla som är betydelsefullt. Med andra ord, vi arbetar med allt från Viskanpromenaden till modevisningar.

Vi stöder befintliga och nya evenemang som vill ha stadskärnan som sin arena. Vi utvecklar och driver även egna evenemang som ska gagna verksamheterna i stadskärnan.

Vi utvecklar platsen genom att delta i stadsutvecklingsprojekt och samverksansgrupper. Vi företräder våra ägare Butiker i Borås och Centrumfastighetsägare i Borås samt de verksamheter som är anslutna till oss. Borås City äger inte platsen vi verkar på, den ägs av staden och näringen i stadskärnan, därför är samverkan ledordet för vår verksamhet

Borås City Samverkan
Österlånggatan 17