Drömmen om Borås, visionsbild 2013.

Enkätundersökning för att få boråsaren delaktig i Borås framtida stadsliv – vill skapa engagemang i frågan om stadskärnan

I arbetet med att ta fram nya visioner för stadskärnans gator och torg ges boråsarna möjlighet att vara med och påverka. Genom att söka svar på frågor om stadskärnans utbud, miljöer, trygghet och mycket mer vill arbetsgruppen ta reda på vilken stadskärna boråsaren och besökare vill se i framtiden. Enkäten är en del av stråkutvecklingsarbetet Drömmen om Borås som drivs av fastighetsägare, staden och näringslivet i stadskärnan.

– Vi vet att boråsarna har ett stort engagemang och mycket åsikter kring hur stadskärnan utvecklas och fungerar. Det här blir en möjlighet för boråsarna att vara med och påverka utvecklingen, menar Anna Liljenby, samordnare stadsliv på Borås TME.

Drömmen om Borås drivs av Borås City, Borås TME, Borås Stad, Centrumfastigheter i Borås och Fastighetsägarna. Syftet är att ta fram en gemensam spelplan för utveckling och etableringar i stadskärnan. För att lyckas förstärka utbudet av verksamheter uppdateras visionerna och attraktiva stråk identifieras.

När samtliga enkätsvar är samlade kommer aktörerna hålla en workshop och därefter presentera nya visionsbilder.

Enkäten smygöppnades under Sommartorsdagarna® och kommer ligga öppen fram till 28 augusti. Press kommer meddelas i samband med att resultaten samlats in och efterföljande pressinbjudan skickas ut för att ta del av det uppdaterade visionsarbetet.

Länk till enkät: https://esmaker.net/nx2/s.aspx...

Bakgrund
Processen Drömmen om Borås startade ursprungligen hösten 2012 och resulterade i visionsbilder för sex stråk i stadskärnan med målet om fler etableringar centrum.

Steg 2 initierades 2015 och resulterade i handlingsplaner för att fortsätta utveckla stråken. Lilla Brogatan och Hötorget är tydliga exempel på att visionsarbetet gett resultat. Sedan dess har omvärlden förändrats och konsumenterna med den och därför uppdateras nu visionerna.