Sveriges Elison Makolli och Schweiz Sonny Henchoz under EM-kvalmatchen P19 mellan Schweiz och Sverige den 15 november 2023 i Borås.

Långsiktigt avtal gällande internationell ungdomsfotboll i Borås

Svenska Fotbollförbundet och Borås Stad har skrivit på ett 3-årsavtal för att arrangera ungdomslandskamper på Borås Arena. Landskamperna spelas ofta i turneringsform där deltagande nationer bor, tränar och spelar matcher i Borås under cirka 10 dagar.

Jörgen Larsson, evenemangschef på Svenska Fotbollförbundet (SvFF), betonar fördelarna med att ha Borås som värdstad för dessa arrangemang.

- Vi har haft framgångsrika pojk- och flickturneringar i Borås under några år nu och har sett fördelarna med staden som värd. Borås erbjuder moderna anläggningar för matcher och träningar, bekvämt boende, smidig logistik och närhet till en internationell flygplats. Detta i kombination med en inkörd organisation är svårslagen. Från SvFF är vi glada att fortsätta samarbetet med Borås och tillsammans utveckla fotbollen med framtida landskamper i staden.

Svenska Fotbollförbundet och Borås Stad samt Borås TME går in i samarbetet med ambitionen att utveckla arrangemangen och göra dem ännu mer attraktiva och hållbara under avtalsperioden.

- Vi är oerhört glada och stolta över den här möjligheten som är frukten av flera års lyckade arrangemang, berättar Henrik Björnander, projektledare på Borås TME. Avtalet är helt i linje med hur vi långsiktigt vill jobba med evenemang i staden och ett fint kvitto på Borås som arrangörsstad. Att kunna erbjuda högklassig fotboll med unga talanger från olika länder är inspirerande och cementerar Borås som en destination för fotboll. Senast vi arrangerade en fyrnationsturnering deltog spelare från toppligor som Serie A, Ligue 1 och Allsvenskan, vilket visar på den höga nivån hos spelarna.

Ett långsiktigt avtal syftar också till att lyfta och stärka fotbollen i Borås. Det skapas ett sammanhang där det lokala föreningslivet kan inspireras av framtidens stjärnor samt vara delaktiga i arrangemangen. För Borås är detta även en möjlighet att marknadsföra staden internationellt och dra nytta av landskamperna för den lokala näringen.

- Jag är otroligt stolt över det långsiktiga avtalet mellan Svenska Fotbollförbundet, Borås Stad, Borås TME och Fritids- och folkhälsoförvaltningen. Detta samarbete öppnar upp fantastiska möjligheter för vår stad, både när det gäller att lyfta fotbollen lokalt och att marknadsföra Borås internationellt. Genom att välkomna ungdomslandskamper till Borås Arena stärker vi inte bara vår position som en destination för idrott och fotboll, utan skapar också en plattform där lokala föreningar kan inspireras och engageras. Jag ser fram emot att tillsammans med våra partners utveckla och förverkliga visionen om Borås som en ledande värdstad för internationell ungdomsfotboll", avslutar Thomas Walfridsson VD Borås TME

För mer information:

Jörgen Larsson
Gruppchef Evenemang, Svenska Fotbollförbundet
jorgen.larsson@svenskfotboll.se

Henrik Björnander
Projektledare, Borås TME
henrik.bjornander@boras.com

Borås TME är ett kommunalt bolag som samägs av Borås Stad och Borås Näringsliv ekonomisk förening i syfte att verka för att Borås framstår och upplevs som en mycket attraktiv stad för invånare och besökare. Bolaget ska offensivt marknadsföra staden, men också arbeta aktivt med att förbättra och utveckla nuvarande verksamhet inom besöksnäring och platsutveckling.

facebook.com/hejboras/

instagram.com/hejboras/