Res inåt – kom till Sjuhärad

Res inåt – kom till Sjuhärad

Idag lanserar vi Sjuhärads nya profil i samband med att Tareq Taylors program Nordic Cookery premiärvisas på tv-kanalen Godare. Ett av avsnitten är nämligen inspelat just här.

Strax innanför västkusten, innan de stora sjöarna, ligger det gömda landskapet Sjuhärad. Här finns sex kommuner som under året har arbetat med den strategi för besöksnäringen som kommunalförbundet tillsammans med näringen har tagit fram. Här finns en attraktiv region som erbjuder ett rikt kulturarv och historia med konst, textil, mode och design. Här finns också skog och natur med ett stort aktivitetsutbud inom cykling, vandring, skidåkning och friluftsliv.

– Vi har inspirerats av platsvarumärken som Höga Kusten och Österlen där kommuner gått samman och tillsammans skapat och kommunicerat samma känsla och utseende och därmed lyckats öka attraktiviteten och besökarantalet till regionen, säger Helena Alcenius VD på Borås TME, som samordnat arbetet under året.

Manifest
    Sjuhärad är natur och kultur i symbios. Det är destinationen för dig som letar efter något mer. Något mer än din vardag, något mer än ditt jobb, men också efter något mer än en solstol eller en snitslad bana. Det är ett oskrivet blad för dig som gillar att gå din egen väg, att simma mot strömmen. Det är platsen där omvärldens tystnad förvandlas till en tankesymfoni. Att besöka Sjuhärad kräver en fysisk resa. Men den stora resan är den du gör inåt. När du betraktar skogen, sjöarna, broarna, konsten, designen och hantverket. När du besöker Sjuhärad besöker du dig själv.

– Vi själva vet att vi har ett bra utbud i Sjuhärad men vi har också varit medvetna om det har varit svårt att hitta och inte alltid så tydligt. Det har vi nu vänt och använder som vår tillgång och fördel. Trenden visar att många vill upptäcka själva och inte ha det mest lättillgängliga paketet, säger Emilie Romland, kommunutvecklare i Svenljunga kommun.

– Genom Tareq Taylors program visar vi upp några av alla de guldkorn som Sjuhärad har att erbjuda. Det är första steget och för oss är det ett långsiktigt arbete vi har framför oss, fortsätter Helena Alcenius.

Deltagande kommuner
    Ulricehamn