Folke Rydén, Christer Fuglesang och Fridha Lundell kommer och hyllar Borås Miljöhjältar

Den 12 september kommer vi att hylla Borås Miljöhjältar under Miljögalan på Folkan i Borås. Nu är det klart att Sveriges första astronaut Christer Fuglesang, journalisten Folke Rydén och artisten Fridha Lundell medverkar på Miljögalan.

Christer Fuglesang är som bekant Sveriges första astronaut. Christer Fuglesang har varit i rymden i över 20 dygn och fått en unik överblick över vårt jordklot och människans begränsade livsutrymme. Christer Fuglesang är både astronaut, kosmonaut, docent i fysik och författare till två barnböcker. Christer kommer att berika Miljögalan med en god helhetsbild av vårt jordklot.

Folke Rydén är journalisten som har upplyst oss om Östersjöns miljöfrågor genom ett flertal prisbelönade dokumentärfilmer. Senast i filmen ”Vårt grisiga hav” tillsammans med fotografen Mattias Klum. Tack vare sitt miljöengagemang har han blivit utsedd till en av Sveriges 30 miljömäktigaste personer 2012.

Christer och Folke kommer också att delta vid prisutdelningen av Borås RE:WARD och Borås Stads Naturvårdspris.

Fridha Lundell är en av Sveriges mest lovande stjärnskott. Hon är aktuell med medverkan i sommarturnén Diggiloo tillsammans med Sveriges artistelit. Fridha har tidigare uppträtt på Lisebergshallen och Scandinavium bland annat.

Årets Kretsloppsvecka är den 10-16 september. Miljögalan är på onsdagen den 12 september. Biljetter till Miljögalan kommer att säljas via Ticnet och släpps i slutet av augusti.

- Inom kort kommer hela vi att presentera hela programmet för Kretsloppsveckan och fler artister som kommer att vara med på Miljögalan. Det kommer att bli en härlig Miljögala där vi kommer att blanda allvar, show och underhållning, allt för att hylla Borås Miljöhjältar, säger Jonas Holmberg.

Känner du någon miljöhjälte? Nominera årets miljöhjälte via www.borasem.se

Mer information

För mer information, kontakta Jonas Holmberg, kommunikationschef på Borås Energi och Miljö.

Borås Energi och Miljö tar tillvara energiflöden i samhället och omvandlar energin i bland annat avfall till fjärrvärme, fjärrkyla och biogas. Företaget erbjuder energi- och avfallstjänster, sköter avfallshanteringen och avloppsreningen samt levererar dricksvatten i Borås. Företaget medverkar dessutom i flera internationella projekt och är även ett ackrediterat kontrollorgan för utförande av energideklarationer. Antalet anställda är cirka 215 och omsättningen uppgår till ungefär 900 mkr. Borås Energi och Miljö AB ingår i Borås Stadshus AB och är en av Borås mest spännande och utvecklande arbetsplatser.