Miljön betalar ett högt pris för varje fultvätt av bilen

Miljön betalar ett högt pris för varje fultvätt av bilen

Det finns 4 727 288 personbilar i trafik i Sverige och totalt tvättar vi svenskar bilen över 30 miljoner gånger per år. Hela 20 miljoner av dessa biltvättar sker direkt på gatan. Det innebär att en stor mängd svårnedbrytbara ämnen rinner rakt ut i våra vattendrag, sjöar och hav. Ämnen som olja, giftiga tungmetaller och asfaltsrester. Dessa ämnen är skadliga både för människor och miljön.

Genom att alltid välja biltvätten kan du på ett enkelt sätt göra en stor insats för vår miljö och vårt vatten.

Stora biltvättarhelgen uppmärksammas i slutet på april, men självklart är det viktigt att du tvättar rätt alla dagar året runt. Undvik också att avfetta bilen medan du köar till tvätten, all den smutsen rinner till gatubrunnen och ofta orenad ut i naturen.

Vi vill lära svenska folket att det spelar roll hur vi tvättar våra bilar och att naturen inte kan värja sig för de gifter som vi släpper ut. Det förorenade vattnet är helt enkelt inte bra för djur, växter, dricksvattnet eller för bad i sjöar och hav. Om jag som privatperson tar ansvar för hur jag tvättar min bil och vi är fler som agerar, då gör vi en stor insats för miljön, säger Anders Finnson, Miljöexpert Svenskt Vatten.

Vår miljö och vårt vatten betalar ett högt pris för varje fultvätt som görs och därför är det viktigt att du tvättar bilen rätt. I Sverige ”fultvättar”* vi våra bilar 20 miljoner gånger varje år. Det innebär en årlig kostnad som vi skjuter över till naturen på minst 4 miljarder kronor. Många tror att de sparar pengar genom att tvätta själva hemma på garageuppfarten eller gatan**, men i själva verket flyttas kostnaden till vår omgivande miljö, eftersom miljögifterna vi tvättar av bilarna utan rening rinner rakt ut i våra vattendrag, sjöar och hav.

Smutsen på våra bilar innehåller bland annat oljerester och tungmetaller*** och om dessa spolas rakt ut i naturen är det precis lika illa som om du tvättar bilen på närmsta badstrand eller i din favoritsjö. Om alla som tvättar sin bil på gatan istället åker till en biltvätt, gör de med andra ord stor skillnad för både vårt vatten och kommande generationer.

Varje gång vi tvättar bilen på gatan skjuter vi över en miljökostnad på minst 200 kr till naturen, istället för att vi betalar för vad en riktig biltvätt kostar.Ingen kan göra allt men alla kan göra något - att ta bilen till en biltvätt är det minsta vi kan göra för naturen, säger Anders Finnson, Miljöexpert Svenskt Vatten.

Men det är lätt att göra rätt, åk till en biltvätt så gör du både samhället och miljön en tjänst, eftersom biltvättarna både tar bort olja och partiklar från vattnet och därefter behandlar dessa i separata reningsverk för att avskilja och bryta ned övriga föroreningar. Ofta används flera olika tekniker i kombination för att uppnå tillräcklig reningseffekt.

En genomsnittlig biltvätt kostar ungefär 200 kronor, vilket inkluderar kostnaden för att ta hand om och rena det smutsiga vattnet. Det totala priset för alla fultvättar uppskattas därmed till 4 miljarder kronor per år, pengar som nu går rakt ut i sjön.

För att uppmärksamma svenska folket om vikten att tvätta sin bil rätt arrangerar Svenskt Vatten, Stora Biltvättarhelgen den 21-22 april. Tanken är att inspirera allmänheten till att tvätta rätt och därmed bidra till en stor miljöinsats. För mer info se www.svensktvatten.se.

* Biltvätt på gata eller uppfart där orenat vatten rinner ut i naturen via en dagvattenbrunn eller vattendrag.
**Novus Opinion webbenkät, april 2014.

*** zink, krom, nickel, bly, kadmium