Välkommen upp i vår ackumulatortank

Välkommen upp i vår ackumulatortank

Se Borås ur fågelperspektiv! Kraftvärmeverket öppnar dörrarna för allmänheten under torsdagen den 13 september. Du har då möjlighet att gå uppför de 396 trappstegen i ackumulatortanken och gå en rundtur på anläggningen.

Under rundturen i verket får du veta hur avfall omvandlas till fjärrvärme och el och hur vi hanterar innehållet i de vita påsarna. Om du går upp i ackumulatortanken får du information om vad den används till och hur den hjälper oss på vägen till en fossilbränslefri stad. Platserna till uppstigning i tanken är begränsade och alla uppstigningar och rundvandringar regleras av ett turordningssystem. Ta därför en nummerlapp till den tur du önskar direkt när du kommer. Beräknade turtider står uppskrivna på en tavla vid nummerlappsutdelningen. Öppet hus pågår mellan klockan 15 och 19 och entrén finns på Kilsundsgatan.

Vi bjuder på kaffe, te, saft och bulle i vår matsal under hela öppethållandet.

Om du kommer med bil parkerar du den utefter gatan på Kilsundsgatan eller någon annan gata i närheten av kraftvärmeverket.

Av säkerhetsskäl tillåter vi inte personer med svagt hjärta eller dåligt allmäntillstånd att gå up i tanken. Vi har även följande åldersgränser till ackumulatortanken:

Från 10 år med målsman och från 15 år utan målsman.

Hjärtligt välkommen!