GradeUp Academy arrangerade sommarskola tillsammans med Brygghuset i Borås

GradeUp Academy arrangerade sommarskola tillsammans med Brygghuset i Borås

Inkubatorföretaget GradeUp Academy har under sommaren, på uppdrag av Borås Stad, haft en sommarskola tillsammans med Brygghuset i Borås. Den 22 juli till 16 augusti fick elever från sex kommunala grundskolor och ett gymnasium i Borås möjlighet att läsa upp sina betyg. Att gå i skolan på sommarlovet är väl investerad tid och elevernas inställning har varit över förväntan, säger Åsa Molander, VD på GradeUp.
– Vi har haft en bra närvaro och de har varit både fokuserade och motiverade. Eleverna har börjat kl 08.00 varje dag och slutat vid 15.

Sommarskolan är en del av Borås stads satsning på utbildning och tillsammans med personal från Brygghuset har GradeUp coachat eleverna i deras studerande under sommaren. Framförallt har de behövt hjälp med att läsa upp sina betyg i engelska, svenska, och matte för att bli behöriga till gymnasiet, säger Åsa Molander, men vi har också fokuserat mycket på studieteknik och självkänsla.

Sommarskolan skiljer sig från traditionell undervisning vid skolbänken. Dels befinner man sig i en annan miljö än skolmiljö, och studiecoacherna som har hand om undervisningen är själva studenter och har ämneskunskapen och studietekniken, men de blir även bra studieförebilder för eleverna. De studerande ungdomarna fick dessutom delta i olika aktiviteter för ett upplevelsebaserat lärande.

– Det har varit fyra intensiva veckor, och jag vet att eleverna är nöjda med sitt resultat. Jag är oerhört stolt över dem och deras prestation, avslutar Åsa Molander.

Åsa Molander, VD, GradeUp Academy
asa.molander@gmail.com