West Swedish Incubators Magazine - spännande artiklar om innovationer och entreprenörer i Västra Götalandsregionen

Vi är en av Europas mest innovativa regioner!

I över 25 år har vi inkubatorer i Västra Götalandsregionen framgångsrikt stöttat nya företag att utveckla sina innovationer. I vår region finns en bördig innovationsmylla med en stor mångfald av både offentliga och privata organisationer samt initiativ, som föder fram nya innovativa företag med världsunika erbjudanden, produkter och tjänster.

Trots vår begränsade storlek i ett europeiskt perspektiv, fortsätter vi att prestera och rankas idag på plats 12 över de mest innovativa regionerna inom hela EU.

En starkt bidragande orsak till vår framgång är det goda samarbetsklimat som vi utvecklat. För oss är det självklart med ett konstruktivt och prestigelöst samarbete. Styrkan i att hjälpas åt och dela med oss av våra erfarenheter och kontaktnät bidrar till att fler banbrytande innovationer kan bli framgångsrika företag. Vi inkubatorer har topprankats i världen för ett resultatrikt arbete och flera av våra företag för sina innovationer.

Sedan start har inkubatorerna tillsammans bidragit till att utveckla över 1600 nya innovationsföretag och dessa har i sin tur attraherat närmare 10 miljarder svenska kronor i finansiering. Vi verkar inom en rad olika teknik- områden från hållbar energi, läkemedel, hälsa, textil, artificiell intelligens till kulturella och kreativa näringar. Innovationsföretagen är verksamma på hela skalan från de minsta partiklarna inom nanomedicin till yttersta frontlinjen inom rymdteknik.

Under de senaste åren har vi åtta inkubatorer även samverkat i ett särskilt EU-finansierat projekt under namnet ”West Swedish Incubators” med stöd av Västra Götalandsregionen, Göteborgs universitet och oss inkubatorer själva. Målet är att ytterligare vässa erbjudandet till innovationsföretagen genom att dela nätverk, erfarenheter och framgångsrecept. Så skapar vi bättre förutsättningar för de entreprenörer som vi jobbar med. Allt för att fler hållbara innovationsföretag från regionen skall etablera sig på en internationell marknad.

I ”West Swedish Incubators Magazine” ger vi en inblick i den fantastiska innovationskraft som bubblar i Västra Götalandsregionen. Vi besöker ett axplock av de över 200 innovationsföretag som vi jobbar med idag och möter personerna bakom.

Vi hoppas ni får givande och inspirerande läsning! Vänliga hälsningar,

Pia Dybeck, Tf. verksamhetschef Brewhouse
Stefan Dinér, VD Borås INK
Gunnar Fernström, Tf. VD Chalmers Ventures