Ansökan till NEST katapultprogram för hållbara affärsidéer inom textil- och modebranschen är öppen till den 26 februari.

Ansökan öppen för NEST katapultprogram – upp till 100 startups får delta i Bootcamp

Initiativet NEST Sweden, ett katapultprogram för startups, lanserades 2022 med målsättningen att driva på utvecklingen till en hållbar textil- och modeindustrin. NEST är skapat av inkubatorerna Borås INK, eXpression Umeå, STING i Stockholm och xPlot i Lund för att gemensamt erbjuda stöd till startups i hela landet som kan få avgörande betydelse för att deras affärsidéer lyckas på marknaden.

Nätverkande, workshops, föreläsningar, affärsutveckling och ett stipendie på 75.000 kr. De bolag som antas till NEST kan få en ordentlig skjuts framåt i sitt företagande. Ansökan till det första steget i NEST katapultprogram, NEST Bootcamp, är nu öppen.

NEST bootcamp vänder sig till dig som har en affärsidé som på något sätt kan bidra till att ställa om textilindustrin till att bli mer hållbar – allt från skapande av nya material eller hållbara infärgningstekniker till logistiklösningar för retail och insamling av textilier som inte längre används.

Den 16-17 mars kommer de bolag som antas till NEST Bootcamp att träffas på A house i Stockholm för ett späckat schema. Bootcamp inleds med en inspirationsföreläsning av Johan Sköld, serieentreprenör, investerare och affärsängel som grundat och medgrundat ett stort antal bolag.

På bootcamp kommer deltagarna få lyssna till föreläsningar och delta i workshops med bland annat Jonas Gallneby, Finnveden Säljkraft, om sälj och marknad, Hanna Wiljebrand, SISP om team och ledarskap, Matilda Sjödin, Trossa om hållbarhet, Charlotta Gadzur, Borås INK om ekonomi och finansiering och Simon Hjelte, Borås INK, om produkt och tjänst. Däremellan blir det mingel och speeddating med medverkande bolag. Torsdagen avslutas med en kurerad middag för deltagande bolag, partners, näringsliv och namnkunniga inom svenskt mode deltar.

Nytt för 2023 är att bootcamp är den första delen i årets katapultprogram. Därefter kommer de upp till 100 startups som medverkar i bootcamp ha möjlighet att söka vidare för att få coachning av affärsutvecklare, pitchträning med Ola Bringle, TED Retorikstudio och ha chansen att bli utvald för att delta i den avslutande pitchfinalen. Vinnaren i pitchfinalen kammar hem ett stipendie på 75.000 kr från TEKO - Sveriges Textil- och Modeföretag. Startups som deltar i NEST katapultprogram har också chansen att komma in i inkubation delux och därigenom få finansiering med upp till 300.000 kr.

Ansökan till det kostnadsfria NEST Bootcamp skickas in på nestsweden.se. Sista dag för ansökan är den 26 februari.