Christina iLunden, IP Intelligence Consultant på Bergenstråhle & Partners (mitten) i samtal med Annelie Rådhall och Madeleine Sääf, affärsutvecklare på Borås INK.

Bergenstråhle & Partners ny samarbetspartner till Borås INK

Borås INK är glada över att presentera Bergenstråhle & Partners som ny samarbetspartner. Det innebär att inkubatorbolagen nu erbjuds ett alternativ för att undersöka immateriella rättigheter till en förmånlig kostnad.

Innovation handlar om att skapa något nytt eller väsentligt bättre än det som redan finns på marknaden. Det innebär att de startups Borås INK stöttar ofta har behov av att skydda sin affärsidé med bland annat patent, varumärkesskydd och designskydd. Det är av största vikt för inkubatorbolagen att ta fram en strategi för immateriella rättigheter, sk IP-strategi. Borås INK har nu tecknat samarbetsavtal med Bergenstråhle & Partners för att kunna erbjuda ett alternativ för inkubatorbolag som behöver dessa tjänster till förmånlig kostnad.

– Vi är glada över detta nya samarbete som gör det möjligt för inkubatorbolagen att ta fram en IP-strategi som tryggar deras idé till en förmånlig kostnad. Immateriella rättigheter är ett område där experthjälp är extremt viktigt. Våra inkubatorbolag har en tight budget och att skydda sin idé kan vara dyrt. Det betyder mycket för oss att ha en partner som rådgör bolagen till en sund strategi som både säkrar idén och är rimlig för deras budget, säger Stefan Dinér, VD för Borås INK.

Borås INK har samarbetsavtal med partners inom branscher som är av högsta relevans för inkubatorbolagen i deras arbete mot en snabbare och tryggare etablering på marknaden. Att kunna erbjuda tjänster utförda av proffs till ett fördelaktigt pris är en viktig kugge i Borås INKs erbjudande till inkubatorbolagen. Portföljen med samarbetspartners ses regelbundet över så att den täcker in bolagens behov. IP-strategi är ett område som merparten av inkubatorbolagen arbetar med under sin tid hos Borås INK och det är en fördel att kunna erbjuda flera alternativa partners så att bolagen kan välja det alternativ som känns rätt för dem.

Bergenstråhle & Partners är en IP-byrå med ett starkt fokus på affären. För att uppnå det har de utvecklat metoden ROI – Return On Innovation som syftar till att öka lönsamheten genom IP-strategin. Företaget verkar nationellt med kontor på flera platser i landet och samarbetar med till exempel inkubatorer i Stockholm, Varberg och Halmstad.

– Vi vill vara en affärspartner till bolagen och hjälpa dem att tjäna pengar på sin affärsidé. Vi arbetar mycket med startups och tycker det är roligt med de extra utmaningar som det innebär. En del i det är att vi föreläser på Borås INKs program INK LAB, berättar Christina iLunden, IP Intelligence Consultant på Bergenstråhle & Partners.

Christina iLunden har lång erfarenhet av att arbeta med startups i tidiga skeden och är van att hjälpa bolag prioritera i vilken ordning de ska sätta olika delar av sin IP-strategi, så att de snabbt får till ett lämpligt skydd för att kunna kan komma ut på marknaden och börja sälja, för att få in pengar till nästa steg av sin utveckling.

– Det ger väldigt mycket energi att arbeta med startups. Jag uppskattar att det finns en härlig entreprenörsanda i Borås och innovationsklustret i Textile Fashion Center är något extra där alla arbetar tillsammans för bolagens bästa, säger Christina iLunden.

Borås INK ser med spänning framemot ett givande samarbete med Bergenstråhle & Partners och inkubatorbolagen.

Borås INK erbjuder affärsutveckling för entreprenörer med innovativa idéer. Med erfarna affärscoacher samt finansiella och kommersiella nätverk erbjuder Borås INK ett anpassat affärsutvecklingsstöd för hållbara affärsidéer – från idé till ett marknadsetablerat företag. Vår verksamhet finns i Textile Fashion Center där forskning, utbildning, entreprenörskap, innovation och kultur samlas med visionen att vara Europas ledande center för hållbar utveckling och innovation inom textil & mode. Borås INK (Inkubatorn i Borås AB) ägs av Borås Stad och finansieras bland annat av Borås Stad, Västra Götalands Regionen, Vinnova och Högskolan i Borås.

Kommunikation +46 704 30 18 12