Dags för nya entreprenörer att söka till uppskattat intensivprogram

Dags för nya entreprenörer att söka till uppskattat intensivprogram

Höstens INK LAB, ett kostnadsfritt intensivprogam för entreprenörer, blev en succé. En entreprenör vann 50 000 kr till sin affärsidé. Två andra affärsidéer har antagits till Borås INK:s ordinarie program och deltagarna är överens om att de utvecklades mycket på bara åtta veckor. Nu är INK LAB tillbaka och Borås INK ser framemot att stödja fler innovativa affärsidéer.

− Det är ett fantastiskt program. Så mycket bra kunskap och snyggt uppdelat. Att få tillgång till konsulttimme med experterna, jag hade aldrig haft råd med det själv, säger Caroline Gadd, entreprenör och grundare till Flory som var en av deltagarna på höstens INK LAB.

Konceptet INK LAB lanserades hösten 2020 av Borås INK i samarbete med Sparbanken Sjuhärad och Västra Götalandsregionen för att ge fler människor möjlighet att testa sin affärsidé och stödja dem i ett tidigare skede än Borås INK:s ordinarie inkubatorprocess. Under åtta veckor fick deltagarna ta del av digitala föreläsningar, workshops och personlig coachning av de experter som föreläste om respektive område. Varje område och expert var noggrant utvalda för att ge bästa stöd till entreprenörerna för att utveckla dem och deras affärsidéer.

Flera av höstens experter kommer att återkomma på vårens INK LAB. Christina iLunden från AWA, David Wengbrand och Jennie Näsström från Wengbrand Redovisning AB och Catharina Nord och Jesper Fritzson från IPM Ulricehamn är några av de coacher som är klara för vårens program. Precis som förra gången avslutas programmet med en pitchtävling där den entreprenör som lyckas övertyga den kunniga juryn om att den borde investera i deras affärsidé vinner 50 000 kr att använda i sitt fortsatta företagande.

− Nivån på affärsidéerna i höstas var väldigt bra och drivet hos entreprenörerna var imponerade. Skall bli spännande att ta del av alla ansökningar till kommande program, säger Stefan Dinér, VD Borås INK.

Upplägget för programmet kommer vara 100% digitalt. Borås INK fick mycket positiv respons efter höstens digitala omgång och har fullt fokus på att utveckla det digitala konceptet. Bland annat planeras för schemalagda digitala nätverksträffar för deltagarna under programmets åtta veckor för att uppmana till mer interaktion. I den digitala omställning som samhället genomgått det senaste året har också flera nya verktyg lanserats på marknaden, vilket Borås INK kommer använda sig av i sitt uppgraderade digitala format.

Programmet startar den 14 april och under åtta veckor kommer deltagarna bland annat att lära sig hur de utvecklar sitt unika erbjudande, verifierar att de har en hållbar affärsidé, hur de bygger upp sin organisation, vikten av att ha rätt kompetenser i sitt team och inte minst hur de pitchar sin affärsidé i olika sammanhang.

Ansökan till det kostnadsfria intensivprogrammet INK LAB stänger den 18 mars.