Designade och innovativa ljudabsorbenter vinnare i VINN NU!

Designade och innovativa ljudabsorbenter vinnare i VINN NU!

Inkubatorföretaget ABinitio var ett av de 10 som presenterades vid en ceremoni på VINNOVA den 30 oktober. Med finansieringen på 300 000 kr kan de nu intensifiera sin affärsutveckling.

Dagens offentliga miljöer saknar textilier.
Arkitekter och inredare väljer bort textila material för att skapa rena, avskalade och lättskötta miljöer. Detta har medfört att många samlingslokaler, kontorslandskap och skolor vid mätningar har visat sig vara ljudmässigt hälsovådliga. Behovet av nya ljudabsorberande lösningar är stort, där hänsyn är tagen till såväl estetiska som funktionella behov.

Innovation ur ett utvecklingsarbete vid Textilhögskolan.
Ulla eson Bodin, professor i Textil Design och Folke Sandvik, adjunkt och trikåtekniker, startade år 2002 ett utvecklingsarbete för ljudabsorberande, dekorativa, stickade textilier för offentliga och tekniska miljöer. Resultatet blev det stickade materialet Cullus, som genom ett speciellt stickförfarandet bildar en äggkartongsliknande yta.

Med materialet som grund bildades företaget ABinitio i januari 2008 med stöd från Espira Inkubator. Företaget skapar dekorativa och mobila ljudabsorberande textilier som tillför nya estetiska dimensioner och en hälsosam akustiskt miljö för det offentliga rummet. Helga Aiff engagerade sig i bolaget och fungerar idag som VD och är den som driver affärsutvecklingen.

I februari 2008 presenterades materialet för första gången i Sverige på Internationella möbelmässan i Stockholm och vann stort gehör. Kunderna är arkitekter, designers och inredare. På kontinenten, har man börjat etablera kontakter med agenter med stora kontaktnät inom inredningssektorn och byggnadsföretag. Den internationella marknaden har man ambition att nå under 2009.

Vision om bättre ljudkvalitet i offentliga miljöer.
Ägarna till företaget har som mål att ABinitio ska växa till ett lönsamt företag som kommersialiserar forskningsinnovationer inom ljudabsorberande material. Visionen är att skapa en ny standard beträffande ljudkvaliteten i offentliga miljöer.

Vill du veta mer?

Helga Aiff, VD ABinitio, 0706-500588