Miljoner från EU till företag i Sjuhärad.

Miljoner från EU ger Sjuhärads företag chans till det stora utvecklingssprånget Nu kan alla entreprenörer och etablerade företag med bra projektidéer i Sjuhärad få chansen att göra det stora teknik- och utvecklingssprånget med sina produkter och tjänster. Målet: Den konkurrensutsatta internationella marknaden. Detta tack vare Espira i Borås, som fått bidrag på totalt 40 friska miljoner kronor, där EU:s europeiska regionala utvecklingsfond utgör den största enskilda bidragsgivaren. Finansieringen bygger på ett samarbete mellan näringslivet, ESPIRA, SP, Högskolan i Borås, Sjuhärads kommunalförbund, IUC Sjuhärad och Västra Götalandsregionen. En mycket nöjd Henrik Essunger, VD för Espira, har just fått det positiva beskedet om det rekordstora beloppet öronmärkt för Sjuhärad: - Fantastiskt! Detta ger oss ett lokalt beslutsfattande och vi kommer kunna genomföra upp till 30 spännande projekt som kan bli föremål för bidrag i storleksordningen 50 000 upp till en cirka en miljon kronor. Pengarna är inte avsedda för att utveckla enskilda företag, de är till för samarbetsprojekt mellan olika företag och/eller olika forskningsinstitutioner såsom SP och Högskolan i Borås. Målet är att arbeta gränsöverskridande vilket ger lokala synergieffekter. Det är positivt för tillväxten i regionen, då vi arbetar både med nyföretagare och de etablerade företagen. Enligt Henrik Essunger innebär de nya pengarna en stor resursförstärkning på hela 40 procent jämfört med förra året: – Det handlar om ett mycket stort bidrag i dessa sammanhang. Det ger oss en ökad långsiktighet, samtidigt som vi kan finansiera ytterligare lokala insatser. Vi har identifierat ett antal spetsområden som textil, logistik, plast, trä och miljöteknik där vi har många framgångsrika entreprenörer i Sjuhärad. Nu får de chansen att medverka i viktiga forsknings- och utvecklingssprogram. Ett av dessa företag, som har stora förutsättningar att få del av projektmiljonerna, ligger väldigt långt fram i utvecklingen av morgondagens kontrollrum och driftscentraler. Henrik Essunger säger: - Det är ett utmärkt exempel på den kraft som kan finnas hos okända företag och anonyma branscher i Sjuhärad. Vi har redan inlett en förstudie. Nu väntar ett antal strategiska diskussioner med det lokala näringslivet genom ett antal träffar med företag. En speciell kommitté står för projekturvalet: - Det viktigaste inledningsvis är att kunna identifiera vad som verkligen är Sjuhärads styrkeområden. Är det teknisk textil, logistik, miljöteknik, plast eller något annat och vad väntar i framtiden? Just nu ser vi starka utvecklingsprojekt som Smart Textiles och miljösatsningen Waste Refinery. Vi siktar på att skapa nya områden med stor tyngd, säger Henrik Essunger. Följande regioner deltar: Borås, Herrljunga, Vårgårda, Ulricehamn, Tranemo, Svenljunga, Bollebygd och Mark samt Varberg. Följande har bidragit med ekonomiska medel: EU:s regionalutvecklingsfond, Västra Götalandsregionen, Sjuhärads kommunalförbund, Högskolan i Borås samt ett antal kända företag i Sjuhärad. För ytterligare information var vänligt kontakta Henrik Essunger 033 435 79 10 eller 070 308 09 54. Läs mer om Espira på espira.se!