Wendy Heijne, grundare till Perfect Fit Technologies som vann NEST

Perfect Fit Technologies vinnare av NEST-pitchtävling och TEKOs stipendium

Vinnare av NEST-pitchtävling och TEKOs stipendium på 75.000:- blev startupbolaget Perfect Fit Technologies som erbjuder en B2B-lösning som möjliggör för klädföretag att sälja måttsytt mode producerat helt efter beställning.

Efter att juryns poäng räknats samman stod det klart att 2023 års vinnare av NEST-pitchfinal är Perfect Fit Technologies, som grundats av Wendy Heijne. Vinsten innebär att bolaget får ett stipendium på 75.000 kr från NEST partner TEKO att använda för att utveckla verksamheten.

- Vi är glada att få stötta ett hållbart företag i början av sin utveckling. Den tjänst som Perfect Fit Technologies erbjuder, hjälper både modeföretag och konsumenter att minska resursförbrukningen och vi ser stora möjligheter att reducera både överproduktion och andelen returer genom att det blir rätt direkt, säger Ulrika Simonsson, hållbarhetsansvarig på TEKO.

Pitchfinalen gick av stapeln digitalt den 31 maj. I finalen deltog 16 bolag från hela landet som kvalificerat sig till pitchen genom att delta i vårens NEST Bootcamp och NEST Katapult där bolagen lyssnat på föreläsningar, arbetat i workshops, nätverkat och tagit sin affärsidé framåt med stöd av inkubatorerna som driver NEST.

Juryn bestod av Angeline Elfström, OnceMore® från Södra, Björn Skogsdal, Textilia, Cecilia Tall, RE:Source, Jennie Rosén, Swedish Fashion Council, Johanna Wollert, STING, Lars Mattiasson, xPlot, Lotta Amsén, Sandqvist, Malin Viola Wennberg, Stockholms Universitet, Margareta van den Bosch, Swedish Fashion Association / H&M, Per Vågebrant, eXpression Umeå, Rebecca Watkins, Gina Tricot, Sandra Roos, KappAhl, Sebastian Broms, NoA Ignite, Stefan Diner, Borås INK och Ulrika Simonsson, TEKO.

Grundaren Wendy Heijne driver sedan flera år tillbaka Studio Heijne, ett varumärke som fokuserar på design och produktion av måttsydda och personifierade kläder. Visionen är att vara med och leda modebranschen in i en mer hållbar framtid genom plagg med perfekt passform, producerade på beställning.

Perfect Fit Technologies är en vidareutveckling av varumärkets USP i form av en B2B-lösning som möjliggör för klädföretag att sälja måttsytt mode helt producerat på beställning.

- Att vinna Nest betyder två fantastiska saker; dels är det en bekräftelse av branschexperter att jag är något bra på spåret och att jag med hjälp av prispengarna kan jag börja utveckla den första prototypen. Nästa steg blir att hitta mjukvaruutvecklare och måttexperter inom mönsterkonstruktion som vill vara med på resan, säger Wendy Heijne, grundare till Perfect Fit Technologies.

Initiativet NEST startades 2022 och drivs av Borås INK, eXpression Umeå, STING och xPlot med syftet att bidra till att ställa om textil- och modeindustrin till att bli mer hållbar. Förutom TEKO har även Gina Tricot, KappAhl, OnceMore® från Södra, Sandqvist, Swedish Fashion Association och Textilia gått in som partners. Som partners har de medverkat i årets aktiviteter och inte minst i pitchfinalens juryarbete.

- Stort grattis till Perfect Fit Technologies, en värdig vinnare i en jämn final! Startfältet i årets final var oerhört starkt och vi hoppas att vi inom NEST och arrangerande inkubatorer får chansen att fortsätta stötta flera av bolagen på deras entreprenörsresor. Vi är glada över att NEST under året vuxit med fler partners och fler aktiviteter som ex NEST-podden. Vi är övertygade om att vägen framåt mot en hållbar textil- och modeindustri är tillsammans och ser med glädje att communityt NEST växer. Nu är målet att kroka arm med fler partners från näringslivet och redan nu börjar planeringen för nästa omgång av NEST. Vi laddar också för en spännande nyhet till hösten, säger Annelie Rådhall, projektledare för NEST.