PressCise tilldelas finansiering av GöteborgBIO

PressCise tilldelas finansiering av GöteborgBIO

PressCise tilldelas finansiering av GöteborgBIO genom den nya utlysningen BIO-X i Västra Götaland. Projektet är ett av tre forskningsprojekt som blivit utvalda. Utlysningen vände sig till forskare med produktidéer som ska tillgodose behoven inom området kardiovaskulära och metabola sjukdomar.

PressCise är ett forskningsprojekt med målet att utveckla ett unikt bandage för efterbehandling vid bland annat åderbråcksoperationer. Projektet har bedömts av GöteborgsBIO som ett mycket intressant projekt som kan vara av hög klinisk nytta i många olika vårdområden.

- BIO-X är ett helt avgörande stöd i ett kritiskt skede för att kunna driva projektet vidare mot en klinisk prövning, säger en hedrad professor Torbjörn Lundh, Chalmers och Göteborgs universitet.

Professor Torbjörn Lundh har tillsammans med kirurgen och professorn Erney Mattsson samt projektledaren Josefin Damm, under hösten jobbat med utveckling av en bandageprototyp parallellt med affärsutveckling. Projektet bedrivs vid Inkubatorn i Borås och har fått finansiellt stöd från Innovationskontor Väst för projektledning. Tekniken utvecklas i ett samarbete med Smart Textiles, Textilhögskolan i Borås samt företaget Texrep AB i Överlida.

Kontaktuppgifter:

Professor Torbjörn Lundh, 073-1526320, torbjorn.lundh@chalmers.se