Bild: © Lars Tunbjörk, L.A. Office, 2004

Pressmeddelande -

Lars Tunbjörks fotoserie L.A Office blir äntligen bok och utställning på Borås Konstmuseum!

Lars Tunbjörk L.A. Office

Med serien L.A. Office (2004) planerade Lars Tunbjörk en bokutgåva. Serien gestaltar övergivna kontorsmiljöer tagna i ett byggnadskomplex i Los Angeles. L.A. Office skiljer sig från många av Tunbjörks andra fotoserier där mänsklig närvaro spelar en stor roll. L.A. Office karaktäriseras av fullständig avsaknad detta och skapar kusligt aktuella kopplingar till det rådande världsläget orsakat av coronakrisen. Återigen erbjuder Tunbjörk en bildskatt som skildrar tidlösa och ständigt aktuella skeenden i samhället och inbjuder till eftertanke vad rör såväl sociala, politiska som existentiella frågor. Med serien möter vi även en annan sida av Tunbjörks blick, intresset för form, linjer och vinklar, vilket i bilderna skapar ett nästintill grafiskt intryck.

Den planerade bokutgåvan hann ej realiseras innan Lars Tunbjörks bortgång och fotografierna har sällan visats publikt. I och med denna utställning har utgåvan möjliggjorts tack vare samverkan mellan MACK Books, GunLab/Greger Ulf Nilson, Italgraf Media AB/Tomas Ek, Linjepunkt Repro AB/Kenneth Lindgren, Lars Tunbjörks Stiftelse och Borås Konstmuseum.

Pressvisning sker tisdag den 14 juli 2020 klockan 13.00

Ni möts upp i museets entré.

Varmt välkomna!

Bokrelease och vernissage, torsdag 16 juli 2020, kl. 12.00-16.00.

Kontakt:
Caroline Gustafsson
Utställningsintendent / Curator
Borås Konstmuseum / Borås Art Museum
Phone: +46 (0) 33 357 673
Email: caroline.gustafsson@boras.se

Före mer information och pressbilder gå till hemsidan boraskonstmuseum.se.

Regioner

Borås konstmuseum är en plats för modern och samtida konst. Museet har tre våningar uppdelade på flera utställningsytor där utställningar och programverksamhet bedrivs året om. Den internationella skulpturbiennalen i Borås - känd som skulpturstaden - arrangeras vartannat år av Borås konstmuseum tillsammans med Borås Stad.

Eva Eriksdotter

Presskontakt Museichef Borås Konstmuseum +46768887681

Museum för samtidskonst

Borås Konstmuseum är känt för sina nationella och internationella utställningar såväl på museet som utomhus i det offentliga rummet. Museet profilerar sig på områdena samtidskonst, foto, skulptur och street art. Museet äger och förvaltar en stor konstsamling som omfattar verk från tidigt 1900-tal till samtida konst.

Borås Konstmuseum
Kulturhuset, P.A. Halls Terrass 2