Fantastisk mönsterglädje i ny tapetkollektion

Fantastisk mönsterglädje i ny tapetkollektion

En traditionell kollektion med massor av mönsterglädje, inbjudande på alla vis och oerhört trivsam. Boråstapeters nya tapetkollektion New Heritage, med nya och gamla mönster, handlar just om detta och här har man hämtat inspiration från våra fantastiska rikedomar i svensk folklore, konst och vår svenska textil- och tapethistoria. Det som ger tidlösheten, äktheten och tryggheten vi idag så gärna vill lyfta in i våra hem.

– När jag utvecklade kollektionen förflyttade jag mig till en park i en stad. Där och i de närliggande trädgårdarna vandrade jag omkring och upplevde växterna, blommorna och träden, under olika tider på dygnet och olika tider på året. Det blev en kollektion med olika mönster- och färguttryck där botaniken står i centrum. En alldeles speciell mix av tapeter i både behagliga, dämpade och livligt up.piggande färger, säger Ulrica Hurtig, designer på Boråstapeter.

New Heritage är modern och nyskapande samtidigt som den hyllar traditionen med en unik bredd av mönsteruttryck och färger. I kollektionen finns 13 mönster, sju handmålade nya mönster och sex mönster som Boråstapeter plockat ur sin egen enorma mönsterskatt med äldre tapeter. Totalt 44 unika tapetval där de allra flesta av dessa visar en prunkande växtlighet.

Ett exempel på detta är Bella, ett mönster med vackert handmålade små buketter som en nytolkning på det klassiskt blommiga petitmönstret. Det täta mönstret gör att tapeten upplevs som enfärgad på väggen, men dekorativ på nära håll. En både modern och traditionell tapet, fin i sovrum och i kombination med bröstpanel.

En annan av de nya, handmålade tapeterna är fantastiska Rabatt som sjuder av magnifik blomsterprakt i färgstarka kulörer med en tydlig flört åt 60-och 70-talet. En tapet formgiven av Cecilia

Pettersson som har inspirerats av sin farfars rabatter i både form- och färgspråk.

Ett av de gamla mönster som letats fram från Boråstapeters arkiv och som fått plats i kollektionen är Sippor, mönsterformgiven av konstnären Oskar Bergman redan på 1920-talet. Det är en fullträff när det kommer till färgsättning, en nätt mönstrad och vårlikt blomstrande tapet, behaglig och vacker i sitt enklaste uttryck.

New Heritage säljs på borastapeter.com samt hos utvalda återförsäljare. Pris: 999 kronor resp.1 299 kronor/rulle.

Boråstapeter är ett anrikt företag med rötter från början av 1900-talet då Waldemar Andrén grundade Boråstapeter med visionen om att ”alla svenskar ska ha råd att skapa ett vackrare hem med hjälp av tapet.” Boråstapeter är Sveriges mest kända och mest sålda tapetmärke med försäljning över hela världen. Boråstapeter ingår i Embellence Group tillsammans med varumärkena: Cole & Son, Pappelina; Artscape och Wall&Decò.