Tapettrender 2024 – Med influenser från folklore, elegans och naturen!

Tapettrender 2024 – Med influenser från folklore, elegans och naturen!

Inför 2024 lyfter Boråstapeter tre starka inredningstrender. Det svenska allmogearvet visas på ett nytt och lekfullt vis i stilen Folklore. I Classic Luxury finns inspiration från det eleganta dukade bordet i kombination med historiens romerska valv. Healing Nature, som den tredje stilen är döpt till, har en tydlig inriktning mot hållbarhet och hantverk där det milda, mjuka gröna står i fokus.

FOLKLORE Nytolkning och inspiration från vårt allmogearv
Inredningsstilen Folklore visar tradition på ett nytt och lekfullt vis med något starkare kulörer, oväntade möten och mönstermixar.
Det svenska allmogearvet inspirerar med nytolkningar av symboler, sagor och traditioner. Vi blandar hantverk med naturliga
material som trä och linne tillsammans med mjuka naturtoner som duvblått, terrakottarött och lindblomsgrönt. Även lister och
dörrar målas i uttrycksfulla kulörer. Med mönstrade tapeter i vackra färger på alla fyra väggar i rummet skapas en gemytlig och
inspirerande interiör.

CLASSIC LUXURY Elegant på ett nytt, modernt och luftigt vis
Vi möter antiken i den internationella stilen Classic Luxury som har drag åt Art Deco. I temat inspirerar det festliga dukade bordet
med vita dukar, vackra glas och silverbestick i kombination med romerska valv och grekiska pelare såväl som draperade sidentyger och detaljer i guld. Classic Luxury andas elegans på ett nytt, modernt och luftigt vis. Vi njuter av det ljuvligt extravaganta där
nytt och gammalt blandas och på så vis skapas unika stilar. Färgerna på tapeterna i Classic Luxury är ljusa, lätta och skira med
inslag av skimmer och guld. Man hittar även milda terrakottatoner och ljuvliga gröna nyanser, fina till möbler i mörkare träslag.

HEALING NATURE Grönt är den stora färgen som står för det rofyllda
Hälsa, meningsfullhet, milt och mjukt. I Healing Nature hittar vi det äkta och genuina där vi tar vara på de fantastiska hantverken
som vävda tyger, smide och keramik. Vår längtan till natur och växtlighet visar oss vägen till läkande färger och former, både
visuellt och taktilt. I denna trend är grönt den stora färgen som står för det rofyllda, som anses sänka stresshormoner och vara
läkande. Även milda naturfärger som mullvad, sand och neutraler i varma toner finns med i detta tema.