Hallbyggaren Borga utser Mats Gärdfors som ny koncernchef

Den 1/3 2020 får den privatägda hallbyggnadskoncernen Borga sin första externa koncernchef. Det är Mats Gärdfors, tidigare regionchef i den globala ventilationstillverkaren Carrier, som kommer att axla koncernchefsrollen efter ägaren Peder Dagsánth.

—Mats har en gedigen erfarenhet av att leda internationella organisationer med fokus på tillverkning och försäljning av produkter till byggbranschen, säger Peder Dagsánth.

Peder kommer framöver att fokusera på sina hjärtefrågor inom produktutveckling och att strukturera bolagsstyrningen i rollen som koncernens styrelseordförande.

Mats Gärdfors har en lång karriär inom Carrier bakom sig. Han har också varit vice VD i Logstor, sälj- och marknadsdirektör i Profilgruppen, försäljningschef i Lindab Ventilation och har innehaft olika internationella roller inom Saint Gobain.

—Det är en ära att få ansvaret att leda Borgakoncernen tillsammans med Peder, som vill lyfta bolaget till nästa nivå genom strukturerat styrelsearbete och innovationskraft. Det är inte alla företag som har en sådan resurs, vilket borgar för en ljus framtid, säger Mats.

Hög utvecklingstakt på Borga

Utvecklingstakten har varit hög i Borgakoncernen under de senaste fem åren och omsättningen har ökat med mer än 60 % under samma period. Företaget har vuxit från det lilla till det stora, och samtidigt byggt upp ett starkt varumärke och breddat erbjudandet med bland annat totalentreprenadverksamhet.

—Självklart finns det utmaningar, fortsätter Mats.De mest framträdande är att växa med en ökande lönsamhet och säkerställa att interna processer implementeras för ytterligare effektivisering. Samtidigt är det en geografiskt utspridd organisation vilket kräver fokus på att se till att alla vet vart man är på väg och varför.

En komplett hallbyggarkoncern

Borga grundades 1973 och har idag försäljning på 11 marknader i Europa. Huvudkontoret finns i Skara och tillverkning finns både i Sverige, Polen och Litauen. Affärsidén är att leverera materialpaket och kompletta hallbyggnader med en hög andel produkter från egen tillverkning och utveckling.

—Borga har ett grundmurat gott anseende och en stor potential att expandera vidare, konstaterar Mats Gärdfors.

• Byggnadsindustrin, branschfrågor

• mats gärdfors
  • koncernchef
  • bygg
  • hallbyggnation
  • skara
  • byggnation

Borga är en Svensk hallbyggarkoncern som grundades 1973 och har sitt huvudkontor i Skara. Vi är en internationell aktör med en verksamhet som sträcker sig ut i Europa och vi är en av de ledande leverantörerna av prefabricerade stålhallar.

Vårt helhetserbjudande är unikt och innefattar allt från leveranser av byggplåt till nyckelfärdiga totalentreprenader. Borga har kontroll på hela kedjan vilket innebär utveckling av eget byggsystem, egen tillverkning av byggkomponenter och uppförande av kompletta hallbyggnader med interna resurser från projektering till montage.

Vårt affärskoncept garanterar kvalitetskontroll, prisstabilitet och leveranssäkerhet, vilket utgör basen för vårt löfte om bekymmersfria byggnationer. Vår förmåga att leverera nyckelfärdiga projekt gör Borga till marknadens mest kompletta hallbyggare.

Kärnan i vår affärsidé är våra egna produkter, vi har produktionsanläggningar i Sverige, Polen och Litauen samt försäljning i tio länder.