Nu finns Borgas produkter bedömda hos Sunda Hus och Byggvarubedömningen

Många som upphandlar byggvaror har krav på att produkterna lever upp till ställda krav gällande dess miljöpåverkan. För att underlätta för våra kunder har vi därför låtit Sunda Hus och Byggvarubedömningen granska våra produkter från egen tillverkning.

Det kan vara utmanande att förstå och värdera produkters miljöprestanda utifrån dess byggvarudeklarationer. Därför finns Sunda Hus och Byggvarubedömningen, som är två av de ledande tjänsterna som hjälper fastighetsägare och entreprenörer att göra miljöbedömningar.

Ett genomgripande arbete

Borga har under det senaste året sett över all sin produktdokumentation. I byggvarudeklarationerna beskrivs produkternas miljöpåverkan utifrån dess innehåll och sammansättning. Det är bland annat dessa som legat till grund för de bedömningar som gjorts av Sunda Hus och Byggvarubedömningen.

Vi kan konstatera att Borgas plåtprodukter från egen tillverkning genomgående fått goda bedömningar. Miljöbedömningarna innebär bland annat att Borgas produkter lever upp till kriterierna i miljöcertifieringen Miljöbyggnad.

”Genom att få våra produkter bedömda av Sunda Hus och BvB gör vi det enklare för fastighetsägare och entreprenörer att göra miljömedvetna produktval och på så sätt minska användandet av miljöfarliga ämnen vid sina byggnationer” menar Anders Paulsson, VD på Borga Plåt.

Sunda Hus Miljödata är marknadens ledande system för medvetna materialval inom bygg- och fastighetsbranschen. Sunda Hus gör en bedömning av produkter som baseras på olika egenskaper och indelas i fyra klasser: A, B, C+, C- och D där A är bäst.

Läs mer om Sunda Hus

Byggvarubedömningen gör det enklare att bygga hållbart och används av de ledande aktörerna på den svenska byggmarknaden. Byggvarubedömningen bedömer en produkt där man kan få en av tre bedömningar: Rekommenderas (grön symbol), Accepteras (gul symbol) eller Undviks (röd symbol).

Läs mer om BvB