Borgo lanserar transparenta sparkonton med ledande ränta

Stockholm 22 december 2021

Borgo lanserar transparent sparkonto med ränta

De flesta människor i Sverige har i dag sitt primära sparande på ett sparkonto, som i de flesta fall ger mycket låg eller ingen ränta. Samtidigt vet få svenskar vad deras sparpengar faktiskt används till under tiden de ligger på ett sparkonto. Detta vill Borgo, Sveriges nya hypoteksbolag, ändra på med en ny spargris på den svenska marknaden.

Då Borgos verksamhet, utöver sparkonton för privatpersoner i Sverige, enbart är inriktad på bolån är målet att erbjuda ett sparande där konsumenten har full koll på vad sparpengarna används till, samtidigt som de växer med marknadsledande räntor.

Vi vill erbjuda ett bättre och mer transparent sparande. För oss innebär det att dels visa våra kunder vad deras sparande går till – i vårt fall bolån – och möjligheten att ge bättre bolån till fler. Men även att erbjuda ledande räntor till de som vill se sina sparpengar växa – utan att finansiera utlåning med väldigt hög ränta, eller driva på för ökad konsumtion, säger Gustav Berggren, VD på Borgo.

Såväl rörliga som bundna sparkonton erbjuds, med en rörlig ränta som för närvarande ligger på 0,60%. Självklart omfattas Borgos sparkonton av den statliga insättningsgarantin.

Vi är väldigt glada över att äntligen kunna lansera våra egna sparkonton till kunder i Sverige. Genom detta når vi ut med ett bra erbjudande men också ett budskap om vilka Borgo är och vad Borgo står för. Vi hoppas och tror att många ska se Borgo som ett bra komplement till sin existerande bank och att vi hjälper individer tänka kring vad deras sparande används till, säger Gustav Berggren.

I november inledde Borgo och SBC, Sveriges BostadsrättsCentrum, ett samarbete för att erbjuda de 4 000 anslutna bostadsrättsföreningarna sparkonton med ledande ränta. Med samarbetet blev SBC den första bostadsrättsförvaltaren att erbjuda ränta på föreningars kapital.

Borgo sparkonton tecknas genom en smidig ansökan via www.borgohypotek.se.

Kontakt:

Adam Lewenhaupt, Kommersiell chef, Borgo