Kylar och frysar från BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH har korrekt energimärkning visar stor undersökning

München, 2011-04-12 (bsh).

Produkter från BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH har korrekt märkning av energiförbrukning, volym och andra mätpunkter. Detta har ett test som genomfördes av den europeiska intresseorganisationen för tillverkare av hushållsapparater CECED och europeiska kommissionen visat. Många av konkurrenternas produkter visade sig ha en felaktig märkning. ”En korrekt märkning av produkterna, speciellt med hänsyn till energieffektivitet, är en viktig orienteringshjälp vid ett köpbeslut. Konsumenterna har rätt till en korrekt märkning. Dessutom leder felaktiga uppgifter till en förvriden konkurrens”, säger dr. Kurt-Ludwig Gutberlet, ordförande i BSHs företagsledning.

Den europeiska intresseorganisationen för tillverkare av hushållsapparater, CECED, initierade och implementerade tillsammans med europeiska kommissionen 2009 projektet ATLETE (Appliance Testing for Energy Label Evaluation). Syftet: Att förbättra marknadskontrollen i EUs medlemsländer och ytterligare stärka energieffektivitet som köpargument. Den 12 april presenterade ansvariga för projektet och representanter för CECED resultaten inom ramen av EU Sustainable Energy Week i Bryssel.

80 kyl- och frysskåp testades

Projektet ATLETE har undersökt kyl- och frysskåp samt kyl- och fryskombinationer. De 80 produkter som valdes ut inhandlades i olika länder inom EU, för att garantera objektiva resultat i högsta möjliga mån. De representerar 48 märken från 40 tillverkare. I och med att projektet startade skrev 27 tillverkare, däribland BSH och samtliga övriga medlemsföretag i CECED, under ett frivilligt kontrakt: Om mätningarna på deras produkter skulle visa på brister i uppgifterna på energimärkningen, skulle alla möjliga nödvändiga åtgärder omgående genomföras för att rätta till bristerna.

Alla produkter från BSH har korrekt märkning

BSH välkomnade projektet och har medverkat i genomförandet. Fyra modeller av märkena Bosch, Siemens och Balay (regionalt märke i Spanien) ingick i projektet. Efter genomförda mätningar attesterades genomgående korrekta uppgifter deklaration i samtliga kategorier hos den europeiska energimärkningen för dessa modeller.

”Vi är glada över de positiva resultaten för våra produkter. För att kunna lämna korrekta uppgifter, genomför vi själva intensiva mätningar över längre tid. Vi är intresserade av att möta konsumenterna med sanning och klarhet och gör härmed vår del i detta. Bara så är det också möjligt att uppnå det stora målet, ökat skydd för klimatet genom energieffektivitet”, säger Gutberlet.

Korrekta förbrukningsuppgifter hos 80 procent av produkterna

Mätningar på produkterna genomfördes i fyra noga utvalda kontrollaboratorier. Produkternas kyl- och frysvolymer, kyltemperatur, frysförmåga, lagringstid vid strömavbrott och framför allt energiförbrukning och energieffektivitetsklass mättes. För detta centrala kriterium visade mätningarna att 84 procent av produkterna hade en korrekt märkning medan 13 procent hade angett en för hög energiklass och 3 procent hade deklarerat två eller fler förbrukningsklasser bättre. För alla fem kriterierna visade mätningarna en felfrekvens på sammanlagt 53 procent. Många av de registrerade avvikelserna gällde oriktiga uppgifter angående kyl- och frysvolymer, kyltemperatur och frysförmåga. Testerna är ännu inte klara och redovisade för 13 produkter.

BSH för fortsatt arbete med ATLETE

”Politiken måste uppfylla sin kontrollfunktion för konsumenternas skull och för en schysst konkurrens. Vi som industri är beredda att ta diskussionen”, säger Gutberlet. BSH med märkena Bosch och Siemens, specialmärken som Gaggenau och Neff samt regionala märken som Balay (Spanien), kommer även fortsättningsvis att intensivt arbeta för en fungerande marknadskontroll. Märkningen av produkter hos BSH har redan frivilligt anpassats till den ändrade energimärkningen från december 2010. Fr.o.m. december 2011 är den obligatorisk för alla tillverkare, som marknadsför produkter i EU.

”Vi välkomnar att ATLETE fortsätter sitt arbete, speciellt med hänsyn till att de nya toppklasserna A+ till A+++ har införts inom energiförbrukning. För bara när konsumenterna litar på märkningen och kan bestämma sig för den mest energieffektiva produkten vid ett inköp, kan vi som bransch effektivt bidra till att sänka den europeiska energiförbrukningen", menar Gutberlet. BSH främjar spridningen av extra förbrukningssnåla produkter med en egen supereffektivitetsportfolio. År 2010 var redan var fjärde BSH-produkt som såldes i Europa extra energieffektiv.

Mer information om

Projekt ATLETE, medverkande tillverkare och modeller samt mätresultat:

www.atlete.eu

BSH Home Appliances AB

Jonas Eklöf

Mail: jonas.ekloef@bshg.com

www.bosch-home.se/no/fi/dk

www.siemens-home.se/no/fi/dk

BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH, a joint venture between Robert Bosch GmbH Stuttgart and Siemens AG Munich founded in 1967 is a multinational group posting annual sales in the year 2010 of about 9 billion euros. Together with a worldwide network of sales and customer service companies, BSH now boasts about 70 companies in more than 46 countries with over 42,000 employees. BSH headquarters is based in Munich; the 42 factories are in 13 countries in Europe, USA, Latin America and Asia. The extensive brand portfolio includes the main brands Bosch and Siemens as well as six special and four regional brands. The product range marketed under the various brands
encompasses large and small home appliances, floorcare and hot water appliances.

BSH is the largest manufacturer of home appliances in Europe and one of the leading companies in the sector worldwide.

For further details go to www.bsh-group.com