En visionsbild över fastigheten Svärdfästet 4. Arkitekt: Krook & Tjäder

AB Bostäder förstärker närvaron på Trandared

AB Bostäder genomför en bytesaffär med HSB Gambrinus som innebär förvärv av fastigheten Svärdfästet 1 och försäljning av fastigheten Papegojan. Till- respektive frånträde sker den 1 oktober 2020. Affären innebär att AB Bostäder förstärker sin närvaro på Trandared och kan på sikt tillföra fler hyresrätter i området.

Det var i augusti som köpeavtalet tecknades och överlåtelsen sker 1 oktober 2020. Förvärvet innebär att AB Bostäder äger alla hyresrätter i kvarteret vilket möjliggör en utveckling av området. Planen är att bygga 60 stycken lägenheter på fastigheten Svärdfästet 4, som ligger intill Svärdfästet 1,  med byggstart tidigast 2021.

-Vi valde att satsa på Trandared på grund av de utvecklingsmöjligheter som fastighetsaffären innebar.  Vi är redan idag en stor fastighetsägare och närheten till både centrum och rekreationsområdet, Kransmossen, gör Trandared till en attraktiv plats att leva och bo på, säger Theresa Gunnergren, fastighetsutvecklingschef på AB Bostäder.

Bytesaffären innebär även att HSB Gambrinus får ett mer samlat bestånd på Salängsgatan. Båda parter är nöjda över att affären har gått i lås och ser fram emot att välkomna nya hyresgäster till respektive bolag.

Bytesaffären i sammandrag:

Tillträdesdag: 1 oktober 2020

Antal lägenheter som förvärvades av Bostäder i Borås: 16 st

Antal lägenheter som förvärvades av HSB Gambriuns: 18 st

För mer information vänligen kontakta:

Theresa Gunnergren, fastighetsutvecklingschef AB Bostäder, 033-44 22 28.

Sophia Jonsson, kommunikationschef AB Bostäder, 033-44 20 21 alt 0738-62 41 18.

Sedan 1923 har vi sett det som vår uppgift att erbjuda ett rikt och varierat utbud av lägenheter i alla stadsdelar. Hos oss är livet mellan husen lika viktiga som livet i husen. Vi är samhällsbyggare som tillsammans strävar efter att skapa hållbara stadsdelar, där människor trivs, känner sig hemma och vill bo länge. Vi äger och förvaltar drygt 6 500 lägenheter och 300 kommersiella lokaler. Antalet anställda är 120 st och omsättningen uppgår till ungefär 500 mkr. AB Bostäder i Borås ägs i sin helhet av Borås Stad och har ett av Borås viktigaste uppdrag, här börjar hemma!