Foto: AB Bostäder i Borås. Den anrika textilfastigheten förvandlas till studentbostäder.

AB Bostäder köper Swegmark Invests fastighet i Knalleland

Det är nu klart att AB Bostäder förvärvar den gamla textilfastigheten i Knalleland där Swegmark of Sweden och Abecita idag har sitt huvudkontor och lager. Planen är att bygga om fastigheten till ca 100 studentbostäder.

Det var i mars som köpeavtalet tecknades och båda parter är väldigt nöjda över att affären har gått i lås. Swegmark Invest AB ansökte redan 2015 om planbesked för att se om det gick att bygga studentbostäder. Detaljplanen är nu i sitt slutskede och möjliggör ca 100 nya studentlägenheter.

- Det är nu glädjande att vi har kommit vidare i processen. Det känns bra för oss att sälja till en långsiktig fastighetsförvaltare som AB Bostäder, säger Ebba Swegmark, vd för Swegmark Invest.

Enligt Bengt Engberg, vd för AB Bostäder kommer arbetet med projekteringen att starta inom kort.
- Upphandlingsprocessen sker under hösten och vi räknar med att kunna ha en byggstart under första kvartalet 2021 och att studentlägenheterna ska stå klara till vårterminen 2022.

Mats Tinnsten rektor på Högskolan i Borås, ser positivt på tillskottet av nya studentbostäder:
- Vi från Högskolan tycker att det är viktigt att våra studenter har ett tryggt och bra boende under sin studietid hos oss, så att de trivs och har goda möjligheter att koncentrera sig på studierna. Det här beskedet kommer med perfekt tajming då vi har rekordhögt söktryck till Högskolan och dessutom är Årets studentstad. Även Studentkåren är nöjda över att det kommer att byggas fler studentboenden.

För mer information vänligen kontakta:

Bengt Engberg, vd AB Bostäder, 033-44 20 63 alt 0734-15 39 86.

Ebba Swegmark, vd Swegmark Invest, 070-727 28 06.

Sedan 1923 har vi sett det som vår uppgift att erbjuda ett rikt och varierat utbud av lägenheter i alla stadsdelar. Hos oss är livet mellan husen lika viktiga som livet i husen. Vi är samhällsbyggare som tillsammans strävar efter att skapa hållbara stadsdelar, där människor trivs, känner sig hemma och vill bo länge. Vi äger och förvaltar drygt 6 500 lägenheter och 300 kommersiella lokaler. Antalet anställda är 120 st och omsättningen uppgår till ungefär 500 mkr. AB Bostäder i Borås ingår i Borås Stadshus AB och har ett av Borås viktigaste uppdrag, här börjar hemma!