Genrebild från Unsplash

Basket ska blocka otryggheten på Hässle torg

Bostäder i Borås bjuder in till basketturnering med 10.000 kronor i vinstpotten. Allt för att locka människor till Hässle torg och på så sätt öka tryggheten i bostadsområdet.

- Etablerad forskning säger att områden med mycket liv och rörelse automatiskt blir tryggare områden, säger Genc Avdiu, utvecklingsledare på Bostäder i Borås. Efter skjutningarna på Hässle torg i början av augusti har vi märkt att färre invånare besöker torget, vilket leder till en ond spiral för både boende och affärsidkare, och det vill vi motverka.

Med stöd från Borås Stad anordnar bostadsbolaget därför en turnering i streetbasket på torget den 10 september. Turneringen är en del av det trygghetsarbete som pågår i området och förhoppningen är att intresset för evenemanget ska vara stort.

-Ju fler deltagare och besökare, desto tryggare stadsdel, säger Genc Avdiu. Vi arbetar på bred front med samhällsförändring och nu hoppas vi att basketen kan vara en del i det arbetet.

Turneringen går av stapeln den lördag 10 september ute på Hässle torg
    Anmälan sker senast söndag 4 september på https://forms.office.com/Pages...
    Lagen ska bestå av 3 personer
    Man får endast delta i ett lag