Sommarjobbare hos Bostäder i Borås

Bostadsbolag anställer rekordmånga sommarjobbare

I sommar kommer ovanligt många ungdomar i Borås att jobba med skötsel av fastigheter, lekplatser och gröna ytor. Det är det allmännyttiga bostadsbolaget Bostäder i Borås som mångdubblar sin satsning på sommarjobbare och ökar från ordinarie 28 till 125 stycken. Bolaget planerar även att utveckla sommarjobben för att ge ungdomar jobb under skolårets alla lov.

- Många av våra hyresgäster är just ungdomar, säger Talar Kirkor, områdesutvecklingschef på Bostäder i Borås. Sommarjobben ger en bra introduktion till arbetslivet och leder ofta till nya anställningar. Därför vill vi ge chansen till ännu fler, och samtidigt erbjuda alla våra hyresgäster en mer attraktiv boendemiljö.

Sommarjobben är en del av Bostäder i Borås plan för positiv områdesutveckling. Ungdomarna får chans att utvecklas i sitt arbetsliv och ta hand om sin närmiljö på samma gång som deras insatser ger renare och mer omhändertagna bostadsområden. Anställningarna sker genom kommunen och Bostäder i Borås ansvarar för att sysselsätta ungdomarna. Med anledning av den stora ökningen av anställda har bolaget tillsammans med RF SISU även rekryterat unga handledare som utbildats i ledarskap.

- Vi ser stora möjligheter för oss som bostadsbolag att bidra till en meningsfull sysselsättning, säger Talar Kirkor. Ett sommarjobb hos oss är en öppning in på arbetsmarknaden och en punkt i ditt cv som du kan vara riktigt stolt över.