Bostadsbolaget tar hjälp av ex-kriminella för att öka kunskap om missbruk

Bostadsbolaget tar hjälp av ex-kriminella för att öka kunskap om missbruk

Allmännyttiga bostadsbolaget Bostäder i Borås samarbetar med KRIS och Socialkraft, en kamratförening bestående av före detta kriminella och missbrukare somsträvar efter ett drogfritt liv, för att utbilda sina medarbetare i hur man bemöter drogmissbruk. Även allmänheten bjuds in till en föreläsning i ämnet. Målet är att skapa trygga förebilder för unga och sprida kunskap om drogmissbrukets olika sidor.

- Men den här satsningen tar vi ännu ett steg i vårt arbete med social hållbarhet, säger Genc Avdiu, tf områdesutvecklingschef på Bostäder i Borås. Inte bara för att utbilda vår personal och våra volontärer, utan också för att engagera hela Borås i viktiga samhällsfrågor. Det handlar om att skapa ett starkare och mer informerat samhälle där vi alla kan bidra till att minska missbrukets effekter.

Tillsammans med KRIS (kriminellas revansch i samhället) och Socialkraft inleds arbetet med en föreläsning om droganvändningens risker och förebyggande åtgärder. Initiativet är det första i sitt slag, både från bostadsbolaget håll och från Borås Stad i helhet, då syftet är att utbilda både allmänheten och bolagets medarbetare.

- Inledningsvis tog vi kontakt med KRIS och Socialkraft för att stötta föräldrar och våra vuxenvandrare i deras arbete, säger Genc Avdiu. Vuxenvandrarnas välbefinnande och kunskap är avgörande för att bygga ett tryggare samhälle. Ganska snart insåg vi också fördelen med att dela kunskapen även med allmänheten. Det är ett steg mot öppenhet och samarbete som vi hoppas kommer att bli en modell även för framtida initiativ.

Föreläsning hålls på onsdag 31 januari klockan 18 i Hässlehuset, Våglängdsgatan 5 i Borås.