Bostäder i Borås kontor på Viskaholm

Bostäder i Borås gör inget yrkande i årets hyresförhandlingar

Det allmännyttiga bostadsbolaget Bostäder i Borås använder den trepartsöverenskommelse om hyresförhandlingar som Hyresgästföreningen, Fastighetsägarna och Sveriges Allmännytta tog fram i maj 2022. Det innebär att man frångår det traditionella sättet med att lämna ett procentuellt yrkande på höjningen. Anledningen är att man vill undvika onödig oro hos hyresgästerna.

- Vårt mål är att skapa en trygg och stabil boendemiljö för våra hyresgäster, säger Madelen Svensson, ekonomichef på Bostäder i Borås. Genom att avstå från det klassiska yrkandet inför förhandlingarna minskar vi risken för onödig oro. I stället strävar vi efter en balanserad diskussion med Hyresgästföreningen utifrån trepartsöverenskommelsen, där både hyresgästens och hyresvärdens perspektiv vägs in. Förhoppningen är att det leder till en hyreshöjning som är acceptabel både för våra hyresgäster och för oss som hyresvärd.

Bostadsbolaget använder trepartsöverenskommelsen som upprättades 2022 mellan Hyresgästföreningen, Fastighetsägarna och Sveriges Allmännytta. Överenskommelsen innebär att man utgår ifrån bestämda ekonomiska faktorer, som till exempel avgifter för el, vatten, värme, avfall samt räntor, inflation och BNP när man förhandlar om hyreshöjning. Det övergripande målet är att upprätthålla rimliga hyresnivåer samtidigt som man tar hänsyn till de faktiska kostnadsökningarna och behoven hos både hyresgäster och fastighetsägare.

- Totalt har vi en kostnadsökning som överstiger 12%, säger Madelen Svensson. Men det ser vi inte som en rimlig hyreshöjning, eftersom hela kostnaden inte kan ligga på hyresgästen. För oss är det viktigt att ta ett medborgerligt ansvar och inte oroa våra hyresgäster i onödan. Därför vill vi köra med öppna kort och komma fram till en rimlig lösning tillsammans.

* Trepartsöverenskommelsen
Trepartsöverenskommelsen ingicks 2022 mellan Hyresgästföreningen, Sveriges Allmännytta och Fastighetsägarna. Den gäller till 2026 och innebär bland annat att de lokala parterna ska utgå från gemensamt överenskomna ekonomiska faktorer i de årliga förhandlingarna. Från och med förhandlingsåret 2023 ska fem olika faktorer användas som grund för förhandlingarna. Två reflekterar lokala förhållanden, taxebundna avgifter (som avgifter för el, värme, avfall, vatten och avlopp) samt förvaltnings- och underhållskostnader. Tre faktorer är nationella – räntor, BNP samt inflation exklusive hyror. Modellen säger också att hänsyn bör tas till den samhällsekonomiska utvecklingen på den specifika orten.

* Förhandlingsprocessen
Årets hyresförhandling pågår just nu. Bostäder kallade till förhandling den 15 november och första mötet med Hyresgästföreningen skedde den 29 november. Därefter har parterna även träffats den 4 och 6 december. Nästa möte sker på måndag 11 december.

15 november – kallelse
29 november – genomgång av trepartsöverenskommelse och den allmänna kostnadsutvecklingen
4 december – genomgång av lokala faktorer
6 december – genomgång av hyresgästernas förutsättningar samt redovisning av Bostäder i Borås kostnadsökningar.