Ferieungdomar hos Bostäder i Borås 2023

Bostäder i Borås gör rekordsatsning på ferieungdomar – Över 200 platser i sommar

För andra året i rad slår Bostäder i Borås rekord i antal sommarjobb för ungdomar. Efter fjolårets satsning tar företaget nu ett ännu större kliv och erbjuder drygt 200 ungdomar chansen att prova på arbetslivet i Borås bostadsområden. Den här veckan besöker bolaget stadens gymnasieskolor för att uppmana ungdomar till att söka jobben.

- Vi är väldigt stolta över att kunna erbjuda så många unga människor en värdefull introduktion till arbetslivet, säger Genc Avdiu, tf områdesutvecklingschef på Bostäder i Borås. Det är en viktig del av vårt arbete att inte bara förvalta bostäder utan också att bidra till ett levande och trivsamt samhälle. Genom vårt arbete ger vi ungdomarna möjlighet att utveckla sina färdigheter, få praktisk erfarenhet och bidra till vårt arbete med att förbättra boendemiljön i Borås.

Under den här veckan besöker representanter från Bostäder i Borås gymnasieskolorna i staden för att informera eleverna om möjligheten att söka sina första jobb. Drygt 200 ungdomar, födda mellan 2006 och 2008, kommer få möjlighet att arbeta med skötsel av fastigheter, grönytor, lekplatser och att arrangera fritidsaktiviteter för barn och unga. Rekryteringen sker genom Borås Stads webbplats och ansökningstiden är redan i full gång. Den 3e mars är sista ansökningsdagen.

- Vårt mål är att ge så många ungdomar som möjligt chans att prova på sina första jobb, säger Genc Avdiu. Vi vet att den erfarenheten är en bra ingång till arbetsmarknaden och att ansvaret som arbetet innebär är väldigt utvecklande för ungdomarna. Samtidigt ser vi också att våra hyresgäster uppskattar de förbättringar som ferieungdomarna utför i våra områden. Det finns verkligen bara vinnare i det här projektet.

På Bostäder i Borås bryr vi oss om våra hyresgäster och vi gillar våra hus. Vi är ett bostadsbolag som ägs av Borås Stad, och våra drygt 6 600 lägenheter i nästan alla stadsdelar gör oss till Borås största hyresvärd. Nästan var åttonde boråsare bor i en av våra lägenheter.

Varje dag går våra 120 medarbetare till jobbet för att göra livet lite enklare och bättre för våra kunder. Vårt uppdrag är att erbjuda ett varierat, hållbart och attraktivt utbud av bostäder för livets alla skeden. Vi är helt enkelt en samhällsbyggare som bryr oss om Borås och det har vi gjort i snart hundra år.