ByggArvid AB genomför sitt största projekt någonsin – bygger 68 lägenheter som totalentreprenör till AB Bostäder i Borås.

I AB Bostäders kvarter på Rydsgatan i Brämhult, har ByggArvid AB från Ulricehamn fått uppdraget av AB Bostäder i Borås att bygga 68 nya lägenheter. Projektet omfattar fyra huskroppar med 11-21 lägenheter per huskropp. Den totala ordersumman är på över 90 miljoner och är det största uppdrag som ByggArvid AB hittills erhållit.

På bara knappt ett år har ByggArvid tagit sina två största projekt någonsin. I december 2012 tog ByggArvid projekt kv.Södervallen (58 milj) och nu projekt Rydsgatan (Källbäcksryd i Brämhult)  för drygt 90 miljoner. Båda projekten är till kunden AB Bostäder i Borås.

”Kvarteret Södervallen befinner sig just i halvlek och vi kan efter kontunerliga avstämningar konstatera att arbetet går enligt planerna både tidsmässigt och ekonomiskt”, berättar Elisabeth
Dahlgren, en av fyra delägare, på ByggArvid AB.

”Vi är väldigt glada och stolta över att få genomföra detta projekt till AB Bostäder" säger Elisabeth Dahlgren.

"Speciellt stolta är vi över vår personal och hela arbetsstyrkan på kv.Södervallen som visar att det går att bygga kostnadseffektivt. Nyckeln till vårt vinnande koncept både på Södervallen och i våra övriga projekt är personalens arbetsglädje engagemang, kunskap och hårda arbete. Att detta projekt skall genomföras med en tydlig miljöprofil och som ett lågenergihus och att vi därmed kan utnyttja den stora kompetens vi har i bolaget för denna typ av projekt ” fortsätter Elisabeth Dahlgren.

Vi är nöjda med att ByggArvid vann upphandlingen på Rydsgatan i Brämhult med ett pris som stämde med vår kalkyl. Vi har bara positiva erfarenheter av ByggArvid, inte minst i deras senaste stora projekt i kvarteret Södervallen. Vi ser fram emot ett nytt samarbete med ett företag, som är angelägna att vara med i vårt bidrag till utvecklingen i Borås. Det är ett spännande byggprojekt där vi har en tydlig miljöprofilering med en energiprestanda som är hälften av Boverkets krav. På Rydsgatan bygger vi dubbelt så bra - med 45 kWh per kvadratmeter och år med bland annat en egen solcellsanläggning för elproduktion" säger Sven Liljegren, VD på AB Bostäder.

Projektet är beräknat att påbörjas snarast efter att byggnadslov erhållits vilket beräknas ske under februari månad. Färdigställandetid för projektet är juni 2016.

För ytterligare upplysningar kontakta:

Elisabeth Dahlgren ByggArvid AB 070-945 71 04

Sven Liljegren VD AB Bostäder 033-44 20 33

OBS: Illustration Bo Ekström MA Arkitekter (bifogad som pdf)

AB Bostäder i Borås ägs i sin helhet av Borås stad. Vår uppgift är att erbjuda boråsarna ett rikt och varierat utbud av bra lägenheter i alla stadsdelar. Vi äger och förvaltar 7 100 lägenheter och 400 kommersiella lokaler. Bolaget omsätter 422 Mkr per år och har ca 110 anställda.