If Elfsborg

Damfotbollen i fokus när bostadsbolaget förlänger sitt sponsoravtal med IF Elfsborg

Det allmännyttiga bostadsbolaget Bostäder i Borås förlänger sitt samarbetsavtal med fotbollsklubben IF Elfsborg. En nyhet i avtalet är att 50% av sponsorpengarna prioriteras för att stärka damfotbollen. Resten ska användas till positiv samhällsutveckling för hela Borås.

- Vår förhoppning är att vi genom våra insatser skapar en bredare plattform för jämställdhet och inkludering, säger Sophia Jonsson, marknad- och kommunikationschef på Bostäder i Borås. Damfotbollen har än så länge inte samma förutsättningar som herrfotbollen och det vill vi vara med och påverka. Vi tycker det är viktigt att skapa förebilder för alla barn och unga i Borås – oavsett kön.

Initiativet är en del av Bostäder i Borås arbete med jämställdhet, samhällsengagemang och att våga utmana rådande normer för att skapa långsiktig förändring. Det är ett strategiskt beslut som inte bara bidrar ekonomiskt till sport och idrott, utan också att driver på för en mer inkluderande och jämställd sportkultur.

- Vi är glada och tacksamma över det fina samarbete vi har med Bostäder i Borås, säger Vedad Aganovic, ansvarig för social hållbarhet i IF Elfsborg. Det engagemang som bolaget har i frågor som rör social hållbarhet, jämställdhet och inkludering går helt klart i linje med IF Elfsborgs arbete, och tillsammans ser vi till att Borås fortsätter vara en trygg stad att bo och leva i.

Genom det förlängda samarbetsavtalet fortsätter Bostäder i Borås och IF Elfsborg att göra Borås bättre. Tidigare har samarbetet bland annat innefattat att utbilda barn och unga i värdegrundsarbete, rött kort mot rasism och insikter om arbetsmarknaden. Samarbetet har även inkluderat sommarjobb, hbtqi-frågor och att IF Elfsborgs dam- och herrspelare besöker bostadsbolagets områdesdagar som goda förebilder.