Förvaltningsrätten avslår AB Bostäder i Borås ansökan om kameraövervakning av Hulta Torg i Borås.

AB Bostäder i Borås har ansökt om tillstånd för allmän kameraövervakning av Hulta torg i Borås. Borås Stad har tidigare avstyrkt ansökan och får nu stöd av förvaltningsrätten i Göteborg. Beklagligt tycker AB Bostäder i Borås då skadegörelsen på Hulta torg trots insatser inte minskar skadegörelsen. Och tyvärr drabbar detta både  boende och de verksamheter som finns kring torget. Nu står hoppet till att stadsdelsförvaltningen och brottsförebyggande rådet tar tag i problematiken.

Hulta torg i Borås är ett mycket levande stadsdelstorg i ett av AB Bostäder i Borås bostadsområden. Runt Hulta torg finns en större livsmedelsbutik, bank, frisör, bageri, pizzeria och fritidsgård. Bra för hyresgästerna som bor nära torget då de har nära tillgång till ett utbud som för många förenklar vardagen.

Dessvärre har verksamheterna på Hulta torget utsatts för stor skadegörelse de senaste åren. Under perioden 2010-2011 har inte mindre än nitton skyltfönster krossats. Flera mindre bränder har anlagts. Och, flera av våra lokalhyresgäster har drabbats av inbrott. Mängden skadegörelse och brott innebär att våra lokalhyresgäster och boende i områden känner stor otrygghet.

AB Bostäder i Borås har gjort flera insatser för att förbättra miljön kring torget berättar Kai Jacobsson och Sven Liljegren Bovärdschef respektive VD på AB Bostäder.

- Vi har bland annat satsat på att försköna Hulta torg. Dels genom förbättrad belysning och att vi har gjort området kring torget mer öppet än tidigare. Kameraövervakningen såg vi som en sista pusselbit för att verkligen får skadegörelsen att upphöra, säger Sven Liljegren.

Förvaltningsrätten väljer i sin bedömning att gå helt på Länsstyrelsen linje och avslår ansökan om kameraövervakning av torget. Detta trots att man anser att det finns ett befogat intresse av kameraövervakning för att förhindra brott. Förvaltningsrätten hänvisar till integritetsintresset som man anser väger högre än övervakningsintresset.

- Förvaltningsrättens besked är beklagligt då det efter vår inskickade ansökan har förekommit ytterligare skadegörelse. Beslutet påverkar både verksamheter och hyresgäster som finns i området negativt med ökad otrygghet och stora kostnader som följd säger Kai Jacobsson.

- Kameraövervakning av torget tror vi hade varit en starkt bidragande insats för att minska brottsligheten kring torget då tanken med övervakningskamerornas hjälp var att lättare komma åt förövarna, säger Sven Liljegren.

AB Bostäder i Borås räknar nu med att stadsdelsförvaltningen lever upp de löften som givits om stadsdelsvärdar och andra brottsförebyggande åtgärder.

AB Bostäder i Borås ägs i sin helhet av Borås stad. Vår uppgift är att erbjuda boråsarna ett rikt och varierat utbud av bra lägenheter i alla stadsdelar. Vi äger och förvaltar 7 100 lägenheter och 400 kommersiella lokaler. Bolaget omsätter 422 Mkr per år och har ca 110 anställda.