Inflyttningsdags i nytt trygghetsboende på Margaretagatan i Borås

Inflyttningsdags i nytt trygghetsboende på Margaretagatan i Borås

Den 1 september flyttar de första hyresgästerna in i AB Bostäder i Borås senaste trygghetsboende på Margaretagatan 5.

Trygghetsbostäder är ett antal samlade hyresbostäder som överbryggar glappet mellan det ordinära boendet och vård- och omsorgsboendet. Lägenheterna i ett trygghetsboende är tillgängliga att söka för de som är 70 år och äldre. Från och med det år sökanden fyller 85 år ges förtur i kön.

I det nyrenoverade trygghetsboendet på Margaretagatan finns det en- och tvårumslägenheter i storlekarna 49-59 kvm. För att boendet ska få kallas trygghetsboende finns det en samordnare som är anställd via Borås Stad för att ordna aktiviteter för de boende och det finns även en restaurang som tillhör boendet.

- Trygghetsbostaden hyrs på eget initiativ genom att hyresgästen bevakar lediga lägenheter via vår hemsida och ansöker det som är ledigt, säger Madeleine Carlsson, ansvarig för uthyrningen på AB Bostäder i Borås.

Behöver den sökande personlig hjälp i hemmet söks detta hos biståndshandläggaren som finns i respektive stadsdel. Det krävs inget biståndsbeslut för att bo i en trygghetsbostad. Men för att kunna teckna ett kontrakt behöver man precis som vid övrig uthyrning hos AB Bostäder vara registrerad i vår bostadskö och ha tillräckligt antal köpoäng.

Sedan tidigare finns det två trygghetsboenden att tillgå via AB Bostäder i Borås: Duvan som ligger i centrum och Spinnaren som ligger på Norrby.

För mer information kontakta Madeleine Carlsson, Uthyrningsansvarig på AB Bostäder i Borås på telefon 033-44 20 26.

AB Bostäder i Borås ägs i sin helhet av Borås stad. Vår uppgift är att erbjuda boråsarna ett rikt och varierat utbud av bra lägenheter i alla stadsdelar. Vi äger och förvaltar 6 500 lägenheter och 301 kommersiella lokaler. Bolaget omsätter ca 510 Mkr/år och har cirka 117 anställda.