Visionsbild på Bostäder i Borås nyproduktion i Regementsstaden

Nu släpps de första hyresrätterna i Regementsstaden

Borås nyaste stadsdel Regementsstaden får sina första hyresrätter när Bostäder i Borås släpper sin nyproduktion. 144 lägenheter, vara 48 riktas mot personer som fyllt 65 år, hyrs ut på bostadsbolagets hemsida i slutet av veckan. Och det är först till kvarn som gäller.

- Regementsstaden är en spännande utveckling av Borås där mysiga kvarter och blandade upplåtelseformer skapar en härlig miljö att leva och bo i, säger Sophia Jonsson, kommunikationschef på Bostäder i Borås. Med endast två kilometer till city bor du också nära både naturen och stadskärnan.

Den nybyggda fastigheten är fördelad på fyra huskroppar som ligger på var sida om innergården. I de två mindre husen finns tvårumslägenheter i form av trygghetsbostäder, avsedda för personer som har fyllt 65 år. I de större husen finns vanliga två-, tre- och fyrarumslägenheter. Hittills har Regementsstaden bestått endast av bostadsrätter och Bostäder i Borås är först med att erbjuda hyresrätter i stadsdelen.

- Vi tycker att det är en självklarhet att det ska finnas både bostads- och hyresrätter för att kunna tillgodose alla boråsares behov, säger Sophia Jonsson. I Regementsstaden planeras det för ännu fler boendeformer, men vårt fokus ligger på att erbjuda våra kunder ett enkelt och problemfritt boende med fasta månadskostnader. Kanske flyttar du hemifrån utan möjlighet till insats, eller så har du sålt villan och vill slippa besväret med att äga din bostad. Hos oss finns något för alla.

På torsdag klockan 8.00 släpps trygghetsbostäderna för uthyrning på Bostäder i Borås hemsida. Och på fredag klockan 8.00 är det dags för resten. För att söka lägenheterna måste man vara inskriven i Bostäder i Borås bostadskö, men det kvittar hur många poäng man har sparat ihop.

- Till vår nyproduktion är det först till kvarn som gäller, berättar Sophia Jonsson. Du måste stå i vår kö och uppfylla våra krav för ålder och ekonomi, men utöver det så gäller det att söka så snabbt som möjligt.

Men vad gör man om man inte har tillgång till dator för att kunna söka lägenheterna?

- Då ringer du vårt Kundcenter, avslutar Sophia Jonsson, så hjälper vi dig den vägen istället.

FAKTA

*144 lägenheter (varav 48 är trygghetsbostäder, avsedda för personer som fyllt 65 år)
*Först till kvarn på www.bostader.boras.se
*Trygghetsbostäderna släpps på torsdag 3 februari klockan 8.00
*Övriga lägenheter släpps på fredag 4 februari klockan 8.00
*Inflyttning sker i maj och juni 2022.