Nu startar vuxenvandring på Hässleholmen

Nu startar vuxenvandring på Hässleholmen

Idag startar det allmännyttiga fastighetsbolaget Bostäder i Borås vuxenvandringar på Hässleholmen. Initiativet är ett direkt svar på hässlebornas önskningar om ökad trygghet. Varje fredag kommer volontärer gå runt i stadsdelen och bygga relationer med de som rör sig i området.

Hösten 2022 genomförde Bostäder i Borås en enkätundersökning på Hässleholmen. Gensvaret var enormt med över 4 100 svar. Resultaten pekade bland annat på en gemensam önskan om att öka tryggheten, med en större vuxennärvaro som ett återkommande förslag.

- För oss är det viktigt att förstå de behov som hässleborna har i sitt område, och med hjälp av det säkerställa att vi gör rätt insatser, säger Genc Avdiu, områdesutvecklingschef på Bostäder i Borås. Antalet svar är unikt nationellt och vi är väldigt tacksamma för alla som svarade på enkäten. Nu har vi en solid grund att utgå ifrån när vi jobbar vidare med trygghetsskapande insatser på Hässleholmen.

Vuxenvandringen är en direkt respons på de insikter som enkätsvaren gav. Volontärerna kommer från föreningsliv, fastighetsbolagets anställda och från vanliga hässlebor. Samarbetet är unikt i sitt slag eftersom Bostäder i Borås valt att involvera stadens brottsförebyggande råd EST, Effektiv samordning för trygghet. Med hjälp av EST kommer volontärerna även att röra sig i de så kallade hostspots* som finns på Hässleholmen.

Genc Avdiu understryker vikten av medbestämmande och betonar att initiativen till förändringar måste komma inifrån samhället.

- Vi vill inte bara lyssna på våra boendes önskemål, vi vill agera på dem. Vi ser trygghetsinventeringar som trygghetsinvesteringar, och genom att implementera vuxenvandringar tar vi ett konkret steg mot att skapa ett tryggare och mer sammanhållet Hässleholmen.

*Hotspot syftar på platser där det finns en förhöjd risk för kriminella handlingar eller som upplevs som otrygga.