På Byggkollo skapar barnen framtidens Borås

På Byggkollo skapar barnen framtidens Borås

I sommar erbjuder Bostäder i Borås i samarbete med Navet science center och RO-Gruppen, en kreativ aktivitet för barn i mellanstadiet. Under en veckas dagkollo får totalt 36 barn lära sig om bland annat byggmaterial, design och skapandeprocess. Initiativet är en del av bostadsbolagets 100-årsjubileum.

- Vi vill ge mellanstadiebarn en möjlighet att prova på byggbranschen och förhoppningsvis utveckla ett intresse som stannar kvar hos deltagarna, säger Sophia Jonsson, kommunikationschef på Bostäder i Borås. Det blir en kul vecka med nya vänner, kreativitet och chans att testa nya saker.

Byggkollot kommer att hållas på Navet under vecka 24 och 26, lunch och fika ingår i deltagaravgiften. Deltagarna får planera och bygga en miniatyrstad och samtidigt lära sig om konstruktion och byggnadsprocess. Verktyg och material tillhandahålls av RO-gruppen som även ställer upp med personal.

- Vi tror att det här kommer vara ett bra alternativ till andra dagkollon i Borås, säger Sophia Jonsson. Vi erbjuder en idé- och skapandeprocess som många barn tilltalas av. Och vem vet – kanske får vi se exempel på hur vi kan utforma Borås även i framtiden.