Studentbostäder i Knalleland nominerade till prestigefyllt pris

Studentbostäder i Knalleland nominerade till prestigefyllt pris

När Bostäder i Borås byggde om Swegmarks gamla fabrikslokaler till studentbostäder, satte man hållbarhet och de blivande hyresgästernas behov i fokus. Nu är projektet nominerat till Studentbostadspriset 2022.

Studentboendet Glesvingen i Knalleland är en av tre slutliga finalister i Studentbostadspriset, en utmärkelse som Studentbostadsbolagen årligen delar ut till nyskapade studentbostäder i Sverige.

- Vi är otroligt stolta över Studentbostadsföretagens nominering, säger Mikael Hansson, vd på Bostäder i Borås. Målet med Glesvingen var att projektet skulle genomsyras av ett hållbarhetstänk där studenternas behov satts i centrum. Den här nomineringen visar verkligen att vi har gjort rätt, något som studenterna som flyttat in också intygar.

I stället för att bygga nytt har Bostäder i Borås utgått från den befintliga konstruktionen i Swegmarks gamla textilfabrik. Lägenhetsritningarna har anpassats efter redan existerande pelare, trapphus och hisschakt. Gammalt byggmaterial har återanvänts och tagits vara på. Och i slutändan har en industribyggnad förvandlats till moderna studentbostäder. Anpassningarna har gjorts i ett nära samarbete med studentkåren och arkitektbyrån Tengbom arkitekter. Gemensamt har man skapat ett boende som erbjuder allt från delningsekonomi och stora sociala ytor, till områden för studiero och bostäder utöver det vanliga.

Nu är Bostäder i Borås, tillsammans med K2A Knaust & Andersson Fastigheter och SBS Studentbostäder i Nordenen, nominerade till Studentbostadspriset. Den 25 januari avgörs det vem som tar hem segern.