Street art-konstnären Maria Kudasheva (MaryQ) vid ett av sina tidigare konstverk. Foto: Artscape

Unik gatukonst skapar tryggare bostadsområden

Det kommunala bostadsbolaget Bostäder i Borås firar stadens 400-årsdag med ett 330 meter långt konstverk bestående av 60 målade mattor i naturlig storlek. Det uppförs på ett gångstråk i stadsdelen Hulta och ska bidra till ökad trygghet i området. Bostadsbolagets hyresgäster har själva skickat in förslag på textila mönster och gatukonstorganisationen Artscape förverkligar idéerna.

– Tanken med mattorna är att vi vill spegla Borås historia som känd textilstad och samtidigt visa på all den kulturella mångfald som finns i dagens Borås, berättar Katarina Söderberg, utvecklingsledare på Bostäder i Borås och mamma till projektet. Konstverket är också en del i vårt arbete med att skapa trygga bostadsområden. Ju fler människor som vill vara ute i området, ju större blir både den upplevda och faktiska tryggheten.

Projektet med att måla 60 mattor i naturlig storlek är unikt och beräknas ta en dryg vecka att färdigställa. Inspirationen till mattorna kommer från bostadsbolagets egna hyresgäster och förslagen som skickats in rör allt från finländska trasmattor och orientaliska kashmirmattor till svenska väggbonader. Fem erkända konstnärer har fått uppdraget genom gatukonstorganisationen Artscape och utöver boråsaren Adam Algotsson finns även den ryska gatukonstnären Maria Kudasheva och graffitilegendaren Emanuel Dekis med i uppställningen. Artscape har tidigare arbetat i Borås i samband med gatukonstfestivalen No Limit, då de bjöd in konstnärer att skapa väggmålningar i stadsdelen Norrby.

– Det känns spännande att ha fått det konstnärliga ansvaret över mattprojektet på Hulta. Det är ett väldigt positivt initiativ – att genom konst, kultur och att involvera de boende i området på det här sättet uppmuntra till nya möten och uttryck. Tillsammans är vi med och formar en spännande mosaik av områdets kulturella mångfald och skapar bestående minnesmärken i Hultas offentliga vardagsrum, säger Daniel Wakeham, en av grundarna av Artscape.

Och det är just engagemanget hos de boende som stått i fokus när planerna för konstverket tagits fram. Hyresgästerna har fått komma med åsikter och förslag om hur verket ska utformas.

– Under ett av våra boendemöten kom det fram att våra hyresgäster ville ha något i sin utemiljö som knyter samman området och bjuder in till möten mellan människorna som bor här. Så då fick det bli så, avslutar Katarina Söderberg.

Sedan 1923 har vi sett det som vår uppgift att erbjuda ett rikt och varierat utbud av lägenheter i alla stadsdelar. Hos oss är livet mellan husen lika viktiga som livet i husen. Vi är samhällsbyggare som tillsammans strävar efter att skapa hållbara stadsdelar, där människor trivs, känner sig hemma och vill bo länge. Vi äger och förvaltar drygt 6 500 lägenheter och 300 kommersiella lokaler. Antalet anställda är 120 st och omsättningen uppgår till ungefär 500 mkr. AB Bostäder i Borås är en del av Borås Stad och har ett av Borås viktigaste uppdrag, här börjar hemma!