Illustration: Carbonwhite. Arkitekt: Krook och Tjäder

Vi fortsätter att bygga stad

AB Bostäder producerar 144 st nya lägenheter på Regementsstaden. Närheten till både natur och stadskärna gör Regementsstaden till en attraktiv stadsdel där historiska miljöer blandas med moderna bostäder.

-Vi är mycket nöjda att vi nu är klara med upphandlingen av entreprenaden och att vi får Peab som totalentreprenör för projektet Kasernen, säger Bengt Engberg, VD på AB Bostäder i Borås.

Peab vann upphandlingen och kontraktssumman uppgår till 194 MSEK. Planerad byggstart sker under försommaren 2020 och inflyttning är beräknad till hösten 2022.

-En av Peabs styrkor i ett projekt som detta är vår mångåriga erfarenhet av kostnadseffektiv bostadsproduktion med stor repetitionseffekt. Kasernen är ett mycket bra exempel på detta, säger Stefan Lindvert, Peabs arbetschef i Borås.

Fastigheten har en tydlig miljöprofilering med bland annat solceller och individuell mätning och debitering på vatten och el. Vilket innebär att hyresgästen kan vara med och påverka sin boendekostnad och ta ett miljöansvar. Laddstationer kommer att installeras i garaget och det finns även tillgång till en miljöbilspool.

Fastigheten har också en hög kvalité på standard och hållbara materialval, exempelvis tegelfasad som innebär att långa underhållsintervaller.

Fastigheten kommer bestå av totalt:
3 stycken 1:or.
95 stycken 2:or varav 48 trygghetsbostäder*.
36 st 3:or.
10 st 4:or.

*Trygghetsbostäder riktar sig till äldre personer över 70 år som inte är i behov av vård, men som önskar mer trygghet och social samvaro. Trygghetsbostaden har god tillgänglighet och tillhörande gemensamhetslokal samt övernattningslägenhet.

Sedan 1923 har vi sett det som vår uppgift att erbjuda ett rikt och varierat utbud av lägenheter i alla stadsdelar. Hos oss är livet mellan husen lika viktiga som livet i husen. Vi är samhällsbyggare som tillsammans strävar efter att skapa hållbara stadsdelar, där människor trivs, känner sig hemma och vill bo länge. Vi äger och förvaltar drygt 6 500 lägenheter och 400 kommersiella lokaler. Antalet anställda är 120 st och omsättningen uppgår till ungefär 500 mkr. AB Bostäder i Borås ingår i Borås Stadshus AB och har ett av Borås viktigaste uppdrag, här börjar hemma!

På Bostäder i Borås bryr vi oss om våra hyresgäster och vi gillar våra hus. Vi är ett bostadsbolag som ägs av Borås Stad, och våra drygt 6 600 lägenheter i nästan alla stadsdelar gör oss till Borås största hyresvärd. Nästan var åttonde boråsare bor i en av våra lägenheter.

Varje dag går våra 120 medarbetare till jobbet för att göra livet lite enklare och bättre för våra kunder. Vårt uppdrag är att erbjuda ett varierat, hållbart och attraktivt utbud av bostäder för livets alla skeden. Vi är helt enkelt en samhällsbyggare som bryr oss om Borås och det har vi gjort i snart hundra år.