Nya planteringar - av och för Hjällboborna på torget.

Boende skapar ett grönare torg i Hjällbo

Förra helgen var det Hjällbokalas, folkfest och trädgårdsduell i Hjällbo Centrum. Två lokala lag duellerade om att skapa den bästa offentliga planteringen för att pryda torget. Ivrigt påhejade av besökare till Hjällbokalaset och under vägledning av trädgårdsprofilerna Tony Johansson och Peter Bengtsson.

- Det var lite jobbigt för ryggen, men jag älskar blommor! Jag har bott i Hjällbo i 24 år och vill ha mycket blommor på torget, säger Sada Lagumdzija, en av deltagarna.

Och vinnaren? Ja, den stora vinnaren är torget i Hjällbo, som nu pryds av två nya rejäla planteringar, skapade av och för Hjällboborna. När åskådarna fick välja vilken plantering de gillade bäst gick "Hjällbolaget" ut som segrare.

Planteringarna som växte fram under eventet finns nu att beskåda på torget i Hjällbo. Under året kommer de att växa till sig och nå sin fulla potential.

Trädgårdsduellen ingår som en del av Bostads AB Poseidons satsningar i samband med Gothenburg Green World - ett år fullt av gröna upplevelser runt om i Göteborg och grannkommunerna.