Ostindiefararen har fått sin hemmahamn på Gånglåten!

Ostindiefararen har fått sin hemmahamn på Gånglåten!

I veckan invigdes en ny temalekplats på Gånglåten i Västra Frölunda. Med goda råd från hyresgästerna och inspiration från hav och skärgård har lekplatsen tagit form. Resultatet är en plats fylld av upptäckarglädje med hoppstenar, småkobbar och ett klätterskepp som är en minikopia av ostindiefararen Götheborg!

Lekplatsen är utformad med mycket eftertanke för att inspirera till lek och egna upptäckter. Sabina Richter från 02Landskap är en av landskapsarkitekterna bakom den nya samlingsplatsen på Gånglåten:

- Vi ville skapa en lekfull plats med otraditionella lekredskap. Lekskeppet Ostindiefararen var en förutsättning som vi utgick ifrån. Sedan har vi gestaltat en miljö runt om som knyter an till havstemat med små öar, hoppstenar, flottar och en fästning.

Att uppmuntra barnens upptäckarglädje och äventyrslust har varit en ledstjärna i utformningen.

- Forskning visar att barns lek gynnas av naturmiljöer, att naturen stimulerar till fri lek och egna fantasier, säger Sabina Richter. Lekplatsen på Gånglåten erbjuder en kuperad struktur med många mindre platser att upptäcka. Den ska vara spännande och bjuda in till små upptäcktsfärder så att barnen inte fastnar vid till exempel en gungställning.

Runt lekplatsen finns några traditionella bänkar för god tillgänglighet, men även ”informella” sittplatser som uppmuntrar till att slå sig ner på stubbar, träsyllar och sittbara kanter.

Lekplatsen är i huvudsak byggd i naturmaterial och har utrustats med perenna växter, buskar och träd, som bildar spännande rum att utforska.

Inspiration från hyresgäster och havet

När de boende i området fick frågan vilken utrustning de ville ha på gårdarna kom idén om ett klätterskepp upp. Poseidon och arkitekterna har sedan skissat vidare på platsen utifrån temat hav och visat upp olika skisser för platsen som hyresgästerna tyckt till om.

- Eftersom det bor många barn på Gånglåten har våra hyresgäster efterfrågat en större lekplats i området, gärna lättillgänglig och med god överblick från husen, säger Magnus Malmros, fastighetsingenjör distrikt Väster.

Sabina Richter påpekar att hyresgästernas synpunkter varit värdefulla i arbetet:

- Det här har varit ett jättekul projekt att jobba med. Vi har haft en genomgående bra dialog med både boende genom Poseidon som beställare. När allt är genomtänkt blir resultatet också bra!

Invigning med flagghissning, namntävling och lek

Den 15 september var det dags att klippa bandet och inviga den nya lekplatsen till alla Gånglåtens barns förtjusning. På programmet stod fika, flagghissning, namntävling - och förstås fri lek och klättring!

Fakta om lekplatsen på Gånglåten

Formgivare: 02Landskap
Invigd: 15 september 2016
Var: Gånglåten, Västra Frölunda