Hjällbo parklek invigs den 18 november på Bondegärdet 8.

Nu invigs hela familjens nya parklek i Hjällbo!

Lördagen den 18 november invigs den nya bemannade parkleken på Bondegärdet i Hjällbo. En inspirerande lekplats som tagits fram tillsammans med barn i området.

Hjällbos nya parklek är ett 3 500 kvadratmeter stort område för utelek och gemenskap för alla åldrar. I parkens lekområde kan barnen klättra, balansera, snurra, vippa, rutscha, hoppa, springa, gunga eller cykla i en rolig och inspirerande utomhusmiljö som ska locka till spontan lek.

Barn från bland andra Bondegärdets förskola och Lärjeskolan i Hjällbo har deltagit i planeringen både av hur parkleken ska se ut och vad man ska kunna göra där.

- När vi tar fram nya platser i staden är det viktigt att vi samverkar och lyssnar på de som ska använda platsen. Det gäller såväl barn som vuxna. För att det är tillsammans som vi bygger och utvecklar staden, säger Johan Rehngren, Göteborgs stadsträdgårdsmästare.

Parkleken är också tänkt att vara en naturlig mötesplats för de vuxna i området med utegym, sittplatser och möjlighet att grilla. En ny parkleksbyggnad erbjuder toaletter, amningsrum och mikrovågsugn. Bakom den nya grillplatsen har barn i området målat berget i färgglada toner.

- Målet är att parkleken blir en positiv mötesplats i Hjällbo som bidrar till kreativitet, rörelse, möten mellan människor och lek, säger Dennis Andersson, Poseidons distriktschef i Angered.

Hjällbo nya parklek är bemannad med personal sex dagar i veckan som drar i gång lekar och aktiviteter och bjuder in till regelbundna föreställningar. Allt kostnadsfritt så klart.

- Parkleken har redan funnits en tid på tillfälliga platser och besökts av många barn och vuxna i Hjällbo. Men nu äntligen får vi bjuda in alla till den plats som vi planerat så länge inför, säger Fredrik Johansson, direktör för socialförvaltningen Nordost.

Den nya parkleken i Hjällbo är ett samverkansprojekt mellan Poseidon, stadsmiljöförvaltningen och socialförvaltningen Nordost.

Media bjuds in för att delta på invigningen

Tid: Lördag 18 november klockan 13.00-16.15

Plats: Hjällbo parklek - Bondegärdet 8, Angered

Invigning med tal och bandklippning sker klockan 13.15 till 13.45 med Göteborgs Stads stadsträdgårdsmästare Johan Rehngren, stadsmiljönämndens 1:e vice ordförande Karin Karlsson, Poseidons vd Lena Molund-Tunborn och socialförvaltningens direktör Fredrik Johansson. Under eftermiddagen blir det underhållning, eldshow, cirkus, ansiktsmålning och mycket mer för stora och små.

Om ni har frågor kring invigningen eller vill meddela att ni tänker närvara, kontakta Maria Holmqvist, kommunikatör Poseidon distrikt Angered, telefon 031-332 15 16, e-post: maria.holmqvist@poseidon.goteborg.se

Kontaktperson för frågor kring parkleken:

Dennis Andersson, distriktschef Angered, Poseidon, telefon 031-332 15 24, e-post: dennis.andersson@poseidon.goteborg.poseidon.se

Johan Rehngren, Göteborgs Stads stadsträdgårdsmästare, telefon 031-365 57 97, e-post: johan.rehngren@stadsmiljo.goteborg.se

Louise Parbring, enhetschef unga mötesplatser, socialförvaltningen Nordost, telefon: 031-365 27 79, e-post: louise.parbring@socialnordost.goteborg.se