Uthyrningsstart av nästa kvarter längs Litteraturgatan

Uthyrningsstart av nästa kvarter längs Litteraturgatan

Nu startar Poseidon uthyrningen av ytterligare 62 hyresrätter utmed Litteraturgatan. Det nya kvarteret är Poseidons tredje av totalt åtta kvarter som ska förvandla Litteraturgatan till en levande stadsgata.

Förutom 62 hyresrätter innehåller det nya kvarteret utmed Litteraturgatan även två verksamhetslokaler och en torgyta. I anslutning till huset byggs en ny förskola. Kvarteret har ett vackert läge tätt intill Krumelurberget, som bildar en grön fond mot baksidan av huset. Taket på bostadshusen täcks med solceller och den lägre byggnadsdelen får ett tak med sedumväxter.

- Det är fantastiskt att följa hur de kala och otrygga parkeringsytorna längs Litteraturgatan nu förvandlas till levande och gröna kvarter. Nyproduktionen blir ett viktigt tillskott i vårt arbete för att vända utvecklingen och skapa framtidstro och ett tryggare Backa, säger Joachim Knudsen, distriktschef på Poseidon.

Fokus på hållbarhet
Nyproduktionen längs Litteraturgatan har fokus på hållbarhet. För att underlätta för kommande hyresgäster att resa hållbart byggs gott om plats för cykelförvaring. Hyresgäster som flyttar in får 90 dagars gratis resande med kollektivtrafiken, en gåva på temat hållbart resande och information om hur man kan resa hållbart. De kommande åren kommer även delningstjänster för cykel och el-bilar att byggas ut.

Inflyttning maj 2024
Det nya kvarteret byggs av Framtiden Byggutveckling och hyrs ut och förvaltas av Poseidon. Lägenheterna kan sökas via Boplats samt Framtidenkoncernens gemensamma omflyttningsplats med start den 1 november. Inflyttning planeras till maj 2024.

Om Litteraturgatan
Längs Litteraturgatan i Backa byggs nu sammanlagt elva nya kvarter med över 700 bostäder. Åtta av kvarteren innehåller hyresrätter, som kommer att förvaltas av Poseidon.

Med de nya kvarteren får Litteraturgatan en mer stadsmässig form. Verksamhetslokaler i bottenplan bidrar till liv och rörelse i området. Samtidigt byggs Litteraturgatan om till en stadsgata med låga hastigheter och övergångar i gatunivå.

Ett stenkast bort pågår förnyelsen av Selma Lagerlöfs torg med nya bostäder, verksamhetslokaler, torg- och parkstråk.

Läs gärna mer om kvarteret på:

Litteraturgatan - Bostads AB Poseidon (goteborg.se)