Oliwer, Sara, Henrik och Ann-Sofie började alla sin anställning på Bostadsbolaget som SABO-trainee.

Är du redo att bli trainee?

Nu söker Bostadsbolaget en ung nyexaminerad stjärna som vill jobba med miljöfrågor och få en bra start på karriären genom att delta i SABO Trainee. Flera av våra kollegor har börjat sin tid hos oss via allmännyttans eget traineeprogram. En av dem är Oliwer som här delar med sig av sin erfarenhet.

Är du redo?
Efter tre år på Karlstads universitet drog flyttlasset söderut. Nytt jobb, ny stad och, lite småklyschigt, nya möjligheter. Av 150+ sökande hade jag lyckats sticka ut hakan. Jag visste inte vad SABO Trainee var men att Bostadsbolaget var ett bostadsbolag i Göteborg, ja det var väl ganska uppenbart. Det här kan bli magiskt, det här kan bli katastrof. Jag kör.

Sjutton månader, fyra medaljer, ansvarstagande och några hundra timmars arbetserfarenhet. Så kan man kort summera min påbörjade karriär inom allmännyttan. Min yrkesroll kanske är en av de ovanligare inom SABO Trainee. Kommunikatören är ofta ensam bland förvaltare, ekonomer, projektledare eller ingenjörer. Även om vi hade olika bakgrunder till just fastighetsbranschen började vi alla från ruta ett, en ganska eftertraktad och unik sådan. Vi som stod där hade fått förtroende att representera sitt bolag under sex tillfällen. Bara en sådan sak, att få det förtroendet. Kul!

Fyra medaljer?
Som Trainee får du en handledare. Eller som jag ser det, en kollega som du arbetar lite närmare. Handledaren är inte där för att ”bossa”, hen är där för att hen behöver din expertis, och du behöver hens. Eftersom jag och min nära kollega är, nästan obehagligt, tävlingsinriktade fick jag utmaning att ta hem alla tävlingar som pågick under trainee-träffarna. Senast jag hörde har de slutat att tävla. Nu lagas det mat och dansas. Att bli inslussad såhär, med nya kollegor och att få träffa personer som är i samma sits som en själv, är nyttigare än vad ni kan ana. Man måste uppleva det själv för att sätta fingret på det.

Ta chansen att bli kändis!
Väldigt få blir så kända på arbetsplatsen som en trainee. Gå runt och skaka hand med samtliga på vårt centrala kontor och åka ut för att träffa medarbetare i våra områden. På två veckor hade jag gått från en okänd person på våning fem till företagets friska vind. Att bli lyft sådär ställer också vissa krav. Du är inte här för att titta på, du är här för att vara med och påverka människors boende, på det sätt du kan. Jag jobbar idag med bolagets hemsida, filmer, interna och externa projekt som rör kommunikation. Alltid med hyresgästen i fokus. I mitt yrke, även i de andra, gäller det att vara på tårna. Att ständigt vara på tårna och tänka nytt är inte det enklaste, men det är garanterat det roligaste.

Om du är redo att bli företagets kändis, att vara med och påverka folks viktigaste frågor, att bli en viktig lagspelare, att utmana branschen mot nya mål, då ska du söka till SABO Trainee. Denna gång söker vi en miljösamordnare och du kan söka fram till den 22 mars. Läs mer om den aktuella traineeplatsen och sök

/ Oliwer Cedergren,
webbkommunikatör och tidigare SABO Trainee