Gemensamma utrymmen förenar

Gemensamma utrymmen förenar

Leila Pasanen heter jag och jag älskar att prata och hjälpa människor. Det är nog därför jag tycker om att jobba nära våra hyresgäster på det sätt jag gör i Bostadsbolagets Next Step Living-hus i Majviken.

För dig som inte vet vad Next Step Living är kan jag berätta att det är Bostadsbolagets livsstilsboende, vanliga hyresrätter i ett hus som erbjuder mer än det som man traditionellt kanske tänker på och får med en hyresrätt. Här i vårt hus har hyresgäster tillgång till gemensamma utrymmen och aktiviteter utöver det vanliga. Detta boende är så intressant att vi har haft besökare från Japan, Frankrike, Holland och givetvis från andra delar av Sverige.

Många tror felaktigt att Next Step Living är ett boende för äldre men det stämmer inte. Vårt livsstilsboende vänder sig i lika stor grad till våra unga hyresgäster som våra äldre. De 30 lägenheter i huset som är anslutna till trygghetsboendet är däremot endast för mogna hyresgäster som fyllt 70 år.

Det roligaste med jobbet är förstås att en dag aldrig är den andra dagen lik. Min roll i huset är att jag som värdinna helt enkelt lär känna hyresgästerna. Jag ser till att samordna och se till att vi har aktiviteter både i och utanför huset.

Inom fastighetsbranschen och stadsutveckling pratas det idag mycket om betydelsen av ”det gemensamma vardagsrummet” och den betydelse det har för trivseln och tryggheten. Här på Majviken har vi just det, ett gemensamt vardagsrum. Vi har det och mycket mer. Här finns bland annat bibliotek, TV, datorer och ett kök där man tillsammans kan laga mat eller baka, om man vill. Förutom att hyresgäster spontant kan gå till och umgås i det gemensamma vardagsrummet anordnas exempelvis aktiviteter såsom quiz och föreläsningar.

I Klubb Majviken som också ligger i huset finns gym, studio med instruktörsledda träningspass. Här finns också ett biorum som hyresgästerna själva kan boka eller så kan man komma och kolla på film när vi anordnar filmdagar. I denna del av Majviken finns dessutom bastu, ljusterapirum som är mycket uppskattat på hösten och ett behandlingsrum där vi för närvarande har fotvård och Rosenmetoden. Här finns också ett hobbyrum, samt en lokal att låna för kalas och sammanträden. Ja som du förstår finns här något för alla. Och mycket plats att umgås.

Jag är mycket glad och stolt över att få arbeta med det jag gör, att kunna erbjuda våra hyresgäster bra boenden med det lilla extra. Och i det gemensamma vardagsrummet, sett ur ordens rätta betydelse men även den mer metaforiska betydelsen, ser jag själv varje dag vad vilken effekt mötet har för oss människor.

Vänliga hälsningar
Leila Pasanen, Next Step Living-värdinna i Majviken